Biler med superytelser er normalt lave. Audi har lagd en konseptbil som viser at de ikke trenger å være det.

I stedet prøver de å forene motsetninger i Audi RS Q3 Concept, som om kort tid skal stilles ut på bilutstillingen Auto China.

Når en høy bil skal bli sportslig, kan det være nødvendig å gjøre ting som går på tvers av utgangspunktet. Q3 er som kjent en SUV, og SUV-er pleier å ha høy bakkeklaring.

På RS Q3 Concept er bakkeklaringen senket med 2,5 cm, og dermed er ikke avstanden til asfalten særlig mye større enn i en hvilken som helst vanlig personbil.

En Q3 er ingen terrengrettet SUV i utgangspunktet, men brede 20-tommershjul gjør det enda mindre aktuelt med avstikkere utenfor den slagne landevei.

Mindre SUV, altså. Og mye mer sport. Men fortsatt firehjulstrekk.

Kraftbombe

Kreftene leveres av en 2,5-liters bensinturbo med fem sylindre (kjent fra RS3). 360 hk sørger for vill galopp, med 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Det er nesten like fort som den nye Porsche Boxster S.

Audi pleier å sperre toppfarta for sine raskeste modeller på 250 km/t, men konseptbilen skal greie hele 265 km/t.

Audi Q3 RS Concept

LYNRASK: Firehjulsdrift skal sørge for at grepet beholdes selv når alle 360 hester løper løpsk. FOTO: Audi

RS Q3 er forøvrig den andre konseptversjonen av Q3 der 2,5-litersturboen finnes under panseret.

Trolig trenger du ingen krystallkule for å se forutse at en produksjonsklar Q3 med denne maskinen ikke er langt unna.

Stylet

Firehjulsdrift skal sørge for at kreftene brukes til framdrift og ikke hjulspinn. Giringen står en S tronic-automat for.

Audi Q3 RS Concept

BLÅTT = GODT: Audi har funnet fram til en egen blåfarge for RS Q3 Concept. Den går igjen også innvendig. Sportsseter er selvfølgelig på plass. FOTO: Audi

I tillegg til senkingen og de store hjulene har RS Q3 Concept gjennomgått en omfattende styling-operasjon. Grill og støtfangere er redesignet, spoilere skal sørge både for riktig stil og økt marktrykk, og her og der finnes detaljer i karbonfiber og matt aluminium.

Matt er også blåfargen som er forbeholdt denne konseptbilen, og blått går igjen i detaljene også innvendig. Audi mener at blått er rått.

Les også:

Slik greide Audi Q3 seg i test mot Range Rover Evoque, Volvo XC60 og BMW X1

Prøvekjørt: Audi A6 Allroad

Test: Audi A6 3,0 TDI quattro mot Mercedes E 250 CDI 4Matic

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!