Fotobokser

Første tunnel med streknings-ATK

Flere tunneler får de nye og mer effektive fotoboksene.

ÅPNING: Tromsøysundtunnelen er Norges første tunnel med gjennomsnittsmålinger. Fra venstre prosjektleder Stein-Helge Nygård, fungerende avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen og politioverbetjent Hans Otto Salamonsen. Foto: Torild Heimdal, Statens vegvesen
ÅPNING: Tromsøysundtunnelen er Norges første tunnel med gjennomsnittsmålinger. Fra venstre prosjektleder Stein-Helge Nygård, fungerende avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen og politioverbetjent Hans Otto Salamonsen. Foto: Torild Heimdal, Statens vegvesen
Sist oppdatert

Gjennomsnittsmålinger med fotobokser er nå startet i den undersjøiske veitunnelen Tromsøysundtunnelen. Den er dermed landets første tunnel med såkalt streknings-ATK.

Flere tunneler står imidlertid for tur. Både Eikesundtunnelen på Sunnmøre og Helltunnelen mellom Hommelvik og Hell skal utrustes med streknings-ATK.

Årsaken til at Statens vegvesen har fått klarsignal til å utstyre flere tunneler med streknings-ATK, er flere alvorlige ulykker og problemer med høy fart. Tromsøysundtunnelen har to adskilte løp. Likevel har det skjedd flere dødsulykker og ulykker med alvorlig personskade siden tunnelen ble åpnet i 1994.

- Målet med gjennomsnittsmålinger i Tromsøysundtunnelen er å få ned farten. Det vil forhåpentlig bidra til å redusere antall skadde og drepte i tunnelen, sier Rigmor Thorsteinsen, fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen

Streknings-ATK i begge løpene i Tromsøysundtunnelen koster 5 millioner kroner.

Les mer om strekning-ATK her

Les også:

Slik er VW Passat Alltrack

Her er viddas aller drøyste skiboks

80-tallsikonet er tilbake

Denne saken ble første gang publisert 21/02 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også