Passat Alltrack er Volkswagens alternativ til Audis Allroad-biler og kommer med et røffere design enn vanlige Passat. Men foruten det rent visuelle, så bilen konstruert for noe bedre fremkommelighet på dårlig hyttevei.

Terreng-Passaten er akkurat like lang og bred som en vanlig Passat stasjonsvogn, men bakkeklaringen er økt fra 13,5 centimeter til 16,5 centimeter.

I tillegg er undersiden på fronten og bakenden vinklet noe mer aggressivt for å øke fremkommeligheten på ujevnt underlag. Helt spesifikt er fronten vinklet 16 grader mot 13,5 på en vanlig Passat. Bak er vinkelen økt fra 11,9 grader til 13,6 grader. Biler er også utstyrt med beskyttelseplate/skliplate foran og bak.

Alltrack kommer også med offroad-programmet som før bare kunne fåes med SUV-ene Tiguan og Touareg. Det gjør den neppe til noen ekspedisjonsbil, men programmet innebærer flere elektroniske hjelpefunksjoner som skal øke fremkommeligheten, og gjøre bilen lettere å kontrollere ved vanskelige kjøreforhold, blant annet bakkekontroll (Hill Descent). Det er første gang VW tilbyr en slikt offroad-program på en vanlig personbil.

=

NY: VW Volkswagen Alltrack

nge vil ha

Nærmere 400 nordmenn har allerede bestilt Alltrack, til tross for at prisene på bilen starter rundt 440 000 kroner.

- Omlag 60 prosent av forhåndsbestilllingene gjelder modellen med 170 hk og 6-trinns DSG-girkasse, forteller Jan Erik Haugen, Informasjonssjef i Volkswagen.

Prisene på toppmodelllen starter på 487 500 kroner. Den rimeligste versjonen med toliters motor og 140 hk 4Motion vil koste fra 441 800 kroner. Begge modellene leveres med 4Motion og VWs BlueMotion-teknologi.

=

NY: VW Volkswagen Alltrack

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!