I samabeid med Facebook har Mercedes laget en biltilpasset versjon av den sosiale tjenesten som har mer enn 800 millioner brukere. Mange av disse har som fast vane å sjekke Facebook jevnlig, og nå kan de også gjøre det på bilens eget multimedia-system.

Å fikle med Facebook mens man kjører bil for å oppdatere statusen høres ut som en dårlig idé. Merce-versjonen av Facebook er imidlertid strippet ned til et begrenset sett av funksjoner, spesielt designet for bilkjøring. All Facebook-aktivitet som krever at brukeren må skrive en tekst, skal være deaktivert mens bilen er i bevegelse.

- Tjenesten er ikke mer distraherende enn et navigasjonssystem eller en radio, sier Robert Policano, produktmanager for telematikk i Mercedes til Reuters.

Bruker man GPS-en til å finne kjørerute og mål, kan sjåføren for eksempel publisere Facebook-meldinger om hvor han er og antatt ankomsttid - basert på trafikkflyten. Sjåføren får også kjapt en oversikt over venner i nærheten eller restauranter i nærheten som Facebook-vennene har "likt".

Mercedes er ikke alene om å knytte Facebook til bilen, men selskapet har tatt integreringen er steg videre.

- Nå som nye biler har intelligente skjermer, vil vi se at stadig flere tjenester blir integrert i bilens multimedia-systemer, sier Dan Rose, Mercedes' sjef for Platform Marketing.

=

FJESBIL: Mercedes SL blir den første modellen med mbrace2-systemet. Foto: Daimler AG

Først på Mercedes SL

Nye Mercedes SL er den første bilen som får den integrerte Facebook-app-en. Den er en av flere apps i bilen, som Google og Yelp, en populær byguide i USA.

App-ene er en del av Mercedes' nye mbrace2-system som inkluderer en høyoppløst fargeskjerm, samt en høyhastighets trådløs Internett-tilkobling. Mbrace2-systemet vil være tilgjengelig med lanseringen av Mercedes SL i løpet av våren. Selskapet planlegger å gjøre mbrace2 standard i alle Mercedes 2013-modeller.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!