Volvo skal i år lansere Volvo V60 som dieseldrevet plug-in hybrid. Selskapet hevder å være først på markedet med en slik kombinasjon i sterk konkurranse med Peugeot.

Nå viser Volvo også frem en Volvo XC60 som plug-in hybrid, men med bensinmotor.

Samarbeidet mellom en elektrisk motor på 70 hestekrefter og en firesylindret turbomotor på 280 hk gir totalt 350 hk.

- En plug-in-hybrid er den ideelle miljøbilen i dagens situasjon. Selv på ren elektrisk drift dekker den det daglige transportbehovet til svært mange mennesker, sier Stefan Jacoby, president i Volvo Cars.

- For eksempel kjører mer enn halvparten av alle amerikanske bilister mindre enn fem mil om dagen, hevder Jacoby.

=

KONSEPT: XC60 som bensinhybrid vises frem som et konsept på bilutstillingen i Detroit som åpner snart.

Tre innstillinger

XC60 Plug-in Hybrid kan kjøres i innstillingene Pure, Hybrid eller Power.

I Pure går bilen kun på elektrisk drift med en rekkevidde på opptil 45 kilometer

Hybrid er standardmodus og kombinerer bensin- og elektrisk drift. Med denne kombinasjonen skal bilen i teorien kunne greie 0,23 liter per mil med et CO2-utslipp på 53 g/km. I kombo-kjrøing skal den ha en rekkevidde på nær 100 mil før fylling.

I innstillingen Power hentes maks effekt ut av de 350 hestekreftene.

=

KOMBO: Bensinmotoren driver forhjulene mens den elektriske motoren driver bakakslingen.

=

Kan lades på 3,5 timer

Også Volvo XC60 Plug-in Hybrid har firehjulstrekk - eller All Whell Drive som Volvo kaller det - som aktiviseres med AWD-innstilling.

Kraftforskyningen mellom de bensindrevne forhjulene og den elektrisk drevne bakakslingen fordeles elektronisk.

Den elektriske motoren er plassert under bagasjeromsgulvet og strømforskynes av en 12 kWh litium-ion batteripakke.

Batteriet lades med en vanlig stikkontakt - hjemme eller på parkeringsplassen. Med en 230 volts lader skal ladetiden være 3,5 timer. Samtidig som bilen lades kan kupeen varmes opp eller kjøles ned.

=

KOMMER SNART: Volvo V60 som diseldrevet plug-in-hybrid. © Magnus Cramer

For de store markedene

- Ladehybrid-løsningen med enten bensin eller diesel, gir vårt modellsortiment den globale dekningen som vi etterstreber. Plug-in-hybrid med bensin har et stort potensial i mange markeder som er avgjørende for våre ambisiøse vekstplaner i USA, Kina og Russland, sier Jacoby, som har som mål at Volvo skal være verdensledende på strømforskynte biler.

- Vi har allerede vist Volvo C30 Electric, og snart kommer V60 Plug-in Hybrid. Med XC60 Plug-in Hybrid viser vi at en moderne forbrenningsmotor i samarbeid med en elektrisk motor, er en glimrende kombinasjon i påvente av en fremtid der el-biler er mer etablerte i markedet, sier Jacoby.

LANSERT: Volvo C30 Electric © Roger Lundsten/BLR

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!