350 hk, firehjulsdrift, luftfjæring og massasjeseter. Slik lyder høydepunktene for Petter Northugs transportredskap Audi A8 4,2 TDI mellom etappene i Tour de Ski.

Det vil si, dette er kun noen av høydepunktene. Northug selv ser ut til å vurdere toppfarta som det aller beste.

- Jeg har for første gang klart å bikke 300, så det er bra det, sa skiesset selv til TV2.

Les hele testen av Audi A8 4,2 TDI her

Unormal toppfart

En Audi A8 4,2 TDI har normalt en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Marius Tegneby, som er informasjonssjef for Audi i Norge, forteller at bilen Northug disponerer, er lånt fra moderselskapet Audi AG.

Audi AGs egne biler har ikke nødvendigvis toppfartssperre.

- Jeg vet ikke om denne bilen har elektronisk sperre eller ikke, sier Tegneby.

Gardemoen 26042010 Audi A8=

A8: Verdens beste skiløper er et råskinn i sporet. Da passer det godt med et råskinn på veien som kan frakte skikongen fra sted til sted i Tour de Ski. © Egil Nordlien HM Foto

Selv uten sperre skal det mye til for å nå 300 km/t med en 2,1 tonn tung luksusbil, og Northugs toppfarts-påstand er gjenstand for debatt i ulike forum på nett.

Ut fra hva Vi Menn Bil Top Gear vet om misvisning på speedometer, særlig for biler med vinterdekk (vi måler misvisning på alle testbiler), er det trolig mulig å nå 300 km/t på speedometeret i en A8 4,2 TDI uten toppfartssperre under gode forhold. Denne reelle farta vil imidlertid være lavere.

Så vel motoren som ytelsene fikk delkarakter 6 (full pott) da vi testet bilen.

Gardemoen 26042010 Audi A8=

LESE ZLATAN-BIOGRAFI: Her kan Northug strekke ut mellom slagene. © Egil Nordlien HM Foto

Gjør inntrykk

I testen av bilen skriver fagredaktør Terje Bjørnsen, som er en av Norges mest erfarne biltestere, at bilen sitter forbløffende godt på veien, selv med vinterdekk.

A8 gir sjåføren store valgmuligheter. Northug og hans sjåfør Eirik Myhr Nossum kan velge understellsoppsett både for raske turer og for best mulig komfort.

Velger de "Dynamic", er gass-, gir- og styrerespons rask og understellet fast.

Massasjehjul mot ømme muskler

I "Comfort" kan Northug lene seg tilbake i passasjersetet og slå på massasje. Da er det som om små hjul inne i setet ruller mot ømme langrennsmuskler.

Prisen for Northugs transportmiddel er 1 304 800 kroner, vel å merke før en plusser på ting fra en svært rikholdig ekstrautstyrsliste. Setter man mange kryss i den, stiger sprisen raskt. Vår testbil kostet over 1 750 000 kroner.

Gardemoen 26042010 Audi A8=

LUKSUS: Lite å utsette på førermiljøet. © Egil Nordlien HM Foto

Her finner du alternativer Northug kunne ha brukt med like stort velbehag, hadde han inngått bilavtale med andre enn Audi:

BMW 7-serie

Mercedes S-klasse

Les også:

Vi har testet BMW M5

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!