Liker du SUV-enes gode bakkeklaring og praktiske egenskaper, men trives best bak rattet i en stasjonsvogn? Da er Audi A4 Allroad bilen for deg.

Forrige uke var vi her i vimennbil.no først ut med prøvekjøring av nye Audi A4 - en bil mange nordmenn kommer til å kjøpe i årene som kommer.

I samme slengen fikk vi også tatt den "friluftsinteresserte" broren med etternavn Allroad i betraktning. En litt høyere og tøffere A4-variant, for den som trenger ekstra bakkeklaring for å komme de siste meterne opp til hytta.

Merkbare småting

Akkurat som dagens A4 Allroad har kommende modell 3,7 centimeter høyere bakkeklaring enn standard A4. Den har også den grå plaststylingen som gir den et macho og SUV-aktig preg.

Naturlig nok får kommende A4 Allroad de samme oppgraderingene som vanlige A4. Ny grill, nye lykter, nye tåkelys, nytt panser og støtfanger, nye felger og nye LED baklys er de største visuelle forandringene. som gjør den mer moderne og mer lik storebror A6.

Inne i kupeen er nytt ratt, nytt instrumentpanel, nye farger på interiøret og diverse pynt i form av brytere i krom og paneler i sort høyglans, nok til at kjennere legger merke til endringene. Og slik holder den seg også moderne i noen år til.

Snadder for de teknofrelste

I tillegg til nevnte utstyr får A4 og A4 Allroad et oppgradert MMI-system med blant annet Google Earth navigasjon, online trafikkinformasjon, og WLAN hotspot der opp til 8 trådløse enheter kan være på nett i bilen på en gang.

Samtidig har Audi oppgradert Drive Select-systemet som tilpasser bilen etter kjørestil, førerinformasjonssystemet har nå fått tretthetsvarsling, og adaptiv fartsholder med nødbremseassistent om du kjører under 30 km/t er på plass.

Les også: Test av A4 Allroad - til en femmer på terningen

Audi A4 Allroad 2012=

VELDIG LIK: Endringene fra dagens A4 Allroad er ikke store, men de merkes. Litt krom på noen brytere, paneler i sort høyglans og nye farger på interiøret er stort sett det. © FOTO: Audi

Diesel + automat

Diesel dominerer lista over motor/gir-kombinasjoner i A4 Allroad. Tolitersdieselen er selvfølgelig godt representert og kommer som 143 og 177 hk med manuelt gir, og 163 og 177 hk med S-tronic automatgir. Vil man ha mer krutt kommer også Allroad med treliters-dunderdieselen på 245 hk. Ønskes bensinmotor er 2,0 TFSI 211 hk med S-tronic eneste alternativ.

Blant disse motorene er det 2,0 TFSI, 2,0 TDI 177 hk og 3,0 TDI som lanseres i februar, mens de andre blir tilgjengelige i månedene som følger til sistemann 2,0 TDI manuell lanseres i juli.

Akkurat som den allerede prøvekjørte A4 er ikke prisene klare før nærmere nyttår, men importøren forteller at prisene vil ligge rundt samme nivå som dagens A4 Allroad - og kanskje noe lavere for enkelte motorer. Dermed burde prisen ligge like under halvmillionen for rimeligste modell.

Les også:

Her er Årets Bil 2012

Over 60 000 nordmenn har ikke betalt denne avgiften

Denne familiebilen er helt sjef på sikkerhet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!