* Usikret bagasje er livsfarlig

* Bruk av nett/gitter og lastestropper redder liv

* Selv små løse gjenstander er farlige i en kollisjon

Dette er hovedkonklusjonene i en ny norsk undersøkelse. Usikret og/eller tung bagasje utgjør en risiko for alvorlig skade og dødsfall ved kraftig oppbremsing og kollisjon.

Nå skal man kanskje ikke være rakettforsker for å forstå at løse og harde gjenstander i bil kan være farlige, slik vi har påpekt i en tidligere artikkel. Men nå har forskning i regi av stipendiat Trine Staff hos Norsk Luftambulanse vist at vi heller ikke er flinke til å sikre slike gjenstander.

Resultatene baserer seg på undersøkelser av 190 alvorlige trafikkulykker på Østlandet. I alt 338 biler og 618 personer har vært involvert i disse ulykkene. 327 personer ble skadd, 61 omkom.

POTENSIELL RAMBUKK: En vannflaske etter en bråstopp fra 70 km/t. Foto: Trond Boye Hansen=

POTENSIELL RAMBUKK: En vannflaske etter en bråstopp fra 70 km/t. Foto: Trond Boye Hansen

Virkelige ulykker

Ulykkesteamet som foretok undersøkelsene fant følgende:

* Det var usikrede og potensielt farlige gjenstander i 40 prosent av ulykkesbilene. 35 prosent av gjenstandene veide under 2 kilo. 32 prosent av gjenstandene i bagasjerommet veide over 20 kilo.

* I 45 tilfeller var bakseteryggen kraftig forskjøvet av usikret tung bagasje.

* I 27 av ulykkene hadde usikret bagasje, som i utgangspunktet var plassert i bagasjerommet, forflyttet seg frem i kupeen. I 24 av disse 27 tilfellene var bakseteryggene forskjøvet.

* Ikke uventet manglet de fleste stasjonsvognene gitter/nett mellom bagasjerom og kupe.

Det ble foretatt en egen analyse av 24 personer som ble hardt skadd av usikret tung bagasje. Hos 71 prosent av disse var setet forskjøvet, noe som medførte mye større skader i hode, bryst, mage og bekken, sammenlignet med de som satt i seter som ikke var blitt forskjøvet.

- En undersøkelse fra USA støtter opp om dette. Den konkluderer med at det er nitten ganger større risiko for å omkomme i et sete som forskyver seg på grunn av usikret bagasje, enn i et sete som ikke gjør det, sier Trine Staff.

Staff påpeker at baksetepassasjerer i stasjonsvogner med stort bagasjerom er spesielt utsatt for alvorlige skader som følge av seteforskyvning.

- Maksimalt lastevolum er satt ut i fra hva dekk og bremser kan tåle, og har ingenting med hva baksetene kan tåle.

Sannsynligheten for å bli truffet av en usikret gjenstand er relativt liten, men risikoen for å bli hardt skadd når man blir truffet er høy. De som var truffet direkte av flyvende gjenstander hadde alvorlige skader i hode, nakke og bryst. Og selv små gjenstander - som for eksempel en vannflaske - kan være livsfarlige når det blir bråstopp.

BRUK NETT: Skill bagasjerommet fra kupeen ved hjelp av nett eller gitter. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no=

BRUK NETT: Skill bagasjerommet fra kupeen ved hjelp av nett eller gitter. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Farligst i eldre biler

I Norge er nesten hver tredje nyregistrerte personbil en stasjonsvogn. For deg som bruker en slik biltype er det svært viktig å ha fokus på bruk av lastestropper til sikring av tung bagasje, samt bruk av gitter/nett mellom bagasjerom og kupe. Dette vil redde liv og begrense antallet alvorlige skader i ulykker som medfører bråstopp.

Det er også greit å merke seg at problemet med seteforskyvning er større med eldre biler.

Kilde: Staff, T., et al., A field evaluation of real-life motor vehicle accidents: Presence of unrestrained objects and their association with distribution and severity of patient injuries. Accid. Anal. Prev. (2011), doi:10.1016/j.aap.2011.09.007

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!