Dette er super-SUV-en Hemera, som nå ser dagens lys. Den er sågar oppkalt etter dag-gudinnen i gresk mytologi.

Bak dette temmelig ekstravagante prosjektet står det London-baserte selskapet Eterniti. Og ifølge talsmenn for selskapet, er Hemera verdens første super-SUV.

Ambisjonene er å selge 30 eksemplarer av den håndlagde SUV-en neste år, og dermed komme mulig konkurrerende modeller fra Bentley, Maserati og Aston Martin i forkjøpet. I løpet av to år satser selskapet på å selge 150 eksemplarer av bilen som minner om en kraftig stylet Porsche Cayenne. Motoren i bilen er da også fra Porsche, en 4,8-liters V8 twinturbo-motor, som i Hemera skal yte 620 hk.

Toppfarten skal være på 290 km/t og akselerasjonen fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

SUPER-SUV: Hemera ble vist frem på bilutstillingen i Frankfurt. FOTO: Newspress

Le Mans-vinnere

Hemera-teamet ledes av Alastair Macqueen, som var ansvarlig for utviklingen av superbilen Jaguar XJ220. Han har også vunnet 24-timersløpet Le Mans med både Jaguar og Bentley. Med på laget er også den tidligere Formel 1-sjåføren Johnny Herbert, som også har vunnet Le Mans.

Ifølge talsmenn for Eterniti er markedet for store, luksuriøse SUV-er umettet. Etterspørselen skal være doblet siden 2000, og Eterniti anslår at den vil vokse med 24 prosent til 1,1 millioner biler i 2015. Det er særlig markedene i Asia og USA som bidrar til etterspørselen.

iPad-er i baksetet

Hemera er lagt opp til å være en privatsjåfør-basert bil, og derfor er det i baksetet luksusen særlig gjør seg gjeldende. To iPad-er med trådløst tastatur hører med til standardutrustningen for liggesetene bak. Fra en dokkingstasjon for iPhone kan anlegget fra Bang & Olufsen kontrolleres. Her finnes også et kjølerom for champagnen.

Hemeras karosseri er i karbon-kompositt, som er både solid og veier lite. Et gigantisk soltak og 23-tommers hjul står også på smørbrødlisten. Bilen kan skreddersys etter kundenes ønsker og prisene starter på 150 000 pund. Med tanke på det norske skatte- og avgiftsregimet, er det grunn til å tro at Hemera ikke blir et hyppig syn på norske veier.

Men denne SUV-en kan bli et vanlig syn i Norge

Les også:

Kjendis-modeller kler av seg for Pirelli-kalenderen

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Her er de beste piggfrie dekkene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!