Fords Ecoboost-motorer er en serie av turboladede bensinmotorer fra 1,6 til 3,5 liter. Snart er en ny minstemann på plass. Ford skal nemlig vise frem sin helt nye 1-liter på Frankfurt-utstillingen.

Motoren har tre sylindre, og kommer i to effektvarianter på 100 og 120 hester. Det betyr at den blir en direkte konkurrent til Volkswagen-konsernets 1,2-liter som yter 105 hester.

Det er en motor vi har lovprist i flere biler. Blant annet ga vi Skoda Fabia med den motoren terningkast seks.

Fords nye énliter viderefører en trend man har sett de siste årene - nemlig downsizing. Det går ut på at motorene blir mindre, men effekten forblir lik. Fords nye motor har samme ytelser som en tradisjonell 1,6-liter. Og som vi har sett i blant annet Peugeot RCZ, har 1,6-literne nå ytelser som tidligere var forbeholdt biler med store motorer.

0,52 liter på mila

I Ford Focus, som blir den første bilen med den nye motoren, sier Ford at den skal ha et CO2-utslipp på 120 g/km. Det betyr at den vil få et oppgitt forbruk på rundt 0,52 l/mil. Det er litt mindre enn for eksempel Audi A3 med 1,2-liters turbomotor på 105 hester.

Turbomotorer kjennetegnes ofte av større fleksibilitet og bedre kjørbarhet enn sine selvpustende søsken. 120-hestersversjonen av denne motoren har for eksempel 170 Nm tilgjengelig mellom 1300 og 4500 o/min.

Motoren vil være på plass på det norske markedet tidlig i 2012, men noen priser på Focus med denne motoren er enda ikke klare.

Det er likevel rimelig å anta at dette vil bli den billigste versjonen. Dagens billigste Focus har en 95-hesters dieselmotor og starter på drøye 230.000 kroner.

Les også:

Her er høstens viktigste nyheter

Test deg selv: Kan du parkeringsreglene?

Så fort kan du kjøre forbi fotoboksen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!