Bilsalget går så det griner i Norge. I august ble det i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 11 469 nye biler. Det er10,1 prosent flere enn i august i fjor. I forhold til gjennomsnittet for august måned de ti siste årene, er det hele 35,9 prosent høyere.

Også varebil-salget øker, mens bruktbilimporten går ned, til tross for at det ofte er penger å spare her. Dieselandelen stiger fortsatt, og var i august på hele 74,5 prosent. Norske bilavgifter favoriserer dieselbilen gjennom CO2-avgiften, noe ikke alle er like fornøyde med. Dieselbilene forurenser mer lokalt, noe som særlig i byene er et problem.

Det viser seg også at oppgitt dieselforbruk slettes ikke alltid stemmer!

Ser vi på merkene, ruler VW med hele 14,7 prosent av markedet så langt i år. Toyota følger på andreplass med 11,5 prosent. Ford har 8,9 prosent, Volvo åtte prosent og Mitsubishi seks prosent.

En modell er i særklasse mest solgt i år. VW Golf. Deretter følger Mitsubishi ASX, VW Passat, Toyota Avensis og Ford Focus. To kompaktklassebiler, en SUV og to sedaner/stasjonsvogner i familiebilsklassen.

Her har du våre siste tester av disse storselgerne:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!