NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har publisert en test som viser at sikkerheten i baksetet ikke er like god som den foran.

Mens fører og forsetepassasjer er sikret med både airbager og beltestrammere, samt nakkestøtter som skal hindre whiplash, har utviklingen i baksetet gått mye tregere. Det er det nå på tide å gjøre noe med, mener ADAC, og viser til en krasjtest de har gjennomført.

Resultatet er nedslående for baksetepassasjerene. Risikoen for skader i brystpartiet er femten prosent høyere enn for fører og forsetepassasjer. For hodeskader er tallet ti prosent.

Måler ikke baksetesikkerhet

EuroNCAP, som de fleste bruker for å vurdere sikkerhet, har ingen tester som viser hvor sikkert baksetet er for voksne. EuroNCAP tester baksetene, men kun med barneseter. Barnesetene gjør tydeligvis jobben sin, for forskjellene mellom barn i barnesete og voksne i forsete, er relativt små.

ADAC mener mangelen på beltestrammere er årsaken til at sikkerheten for voksne i baksetene er dårligere enn i framsetene på nye biler. Beltestrammere øker sikkerheten fordi de ved kollisjon automatisk strammer beltet og dermed hindrer farlig slakk. Stadig flere nye biler har beltestrammere som standardutstyr, men kun i forsetene.

Noen produsenter blir trukket frem med positivt fortegn når det gjelder sikkerheten i baksetet. Mercedes-Benz har beltestrammere i baksetet som en del av sin såkalte Pre-Safe-pakke. Ifølge salgsdirektør hos Mercedes-Benz i Norge, Reidar Holtedahl, er dette standard på alle bilene fra E-klasse og oppover. Men ifølge Holtedahl er dette teknologi som om kort tid også vil bli standard i de fleste Mercedes-modellene. Blant annet nye B-klassen ha beltestrammere som standardutstyr.

WHIPLASH: ADAC hevder at nakkestøttene i baksetet er for dårlige. Voksne passasjerer har høyere risiko for whiplashskader i baksetet enn foran. © FOTO: Euro NCAP

Dårlige nakkestøtter

Et annet problem som trekkes frem i ADACs test er utformingen av nakkestøttene i baksetet. Ifølge den tyske organisasjonen er avstanden mellom hodet og nakkestøtten ofte dobbelt så stor som den burde være. Det øker risikoen for nakkeskader betydelig ved påkjørsel bakfra.

Trygg Trafikk er opptatt av at det skal være lik sikkerhet for alle i bilen, og mener sikkerheten i baksetet er noe bilprodusentene bør prioritere. Likevel er det én ting de trekker frem som det aller viktigste - at man alltid bruker sikkerhetsbeltet.

- Vi ser at voksne i baksetet ofte er mer slurvete når det gjelder bilbeltebruk enn de i forsetet, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Øyen.

Les også:

Her er de sikreste bilene

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Slik slipper du unna parkeringsboten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!