© Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

For å unngå kontrollavgift (parkeringsbot) er det selsagt enklest å parkere i henhold til de reglene som gjelder der du setter fra deg bilen.

Likevel kan den mest lovlydige bilfører ende opp med å få en uønsket lapp på frontruta.

Håver inn

- Dersom du er ilagt kontrollavgift urettmessig, er steg én å finne ut om du har parkert på en privat eller offentlig parkeringsplass. Dette påvirker gangen i saken videre, forteller seniorrådgiver og advokat i NAF, André Fimreite.

Han husker tiden da det var "fullt Texas" i parkeringsbransjen, før det kom regler som de private aktørene måtte rette seg etter.

- For tyve år siden omsatte de for 150 millioner i året og hadde ingen regler å forholde seg til. Det kunne gå to minutter fra du hadde feilparkert, til bilen sto på hengeren. Parkeringsselskapene hadde bedre samband enn Oslo Taxi, husker Fimreite.

På denne tiden var NAF en av pådriverne for å få på plass et regelverk knyttet til den private virksomheten.

I retten

- Vi førte to saker for retten. Disse førte til at vi fikk klare regler på hva som måtte være oppfylt før en gebyrileggelse/borttauing var lovlig. De fleste private selskaper har lojalt fulgt opp dette, både hva angår skilting, synlighet og vilkår.

- Per i dag er det ingen regulering på hva de private selskapene kan ta, sier daglig leder Egil Østvik ved Norges Parkeringsforening (Norpark), en bransjeforening etablert i 1987 i samarbeid med Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet.

Privat selskap - klag først

- Har du fått gebyr av et privat parkeringsselskap og mener dette er feilaktig ilagt, anbefaler vi at du ikke betaler gebyret. Du må imidlertid sende en klage umiddelbart, forteller Fimreite.

Han oppfordrer deg til å sjekke at alle påkrevde opplysninger er gitt av selskapet, i form av god og korrekt skilting der det fremgår klart hvor reglene gjelder (området), hva slags gebyrer du får, hvilken oppmerking som gjelder, og så videre.

30 prosent feil

- Kom frem med de innsigelsene du har og legg frem beviser for hvorfor gebyret er feilaktig eksempelvis i form av bilder. Hvis selskapet ikke frafaller kravet og de er medlemmer av Parkeringsklagenemda, kan du klage saken inn dit der, sier Fimreite.

Han synes nemnda fungerer godt og gir klagene grundig saksbehandling.

I nemnda får rundt 30 prosent medhold.

Her ser du hvilke selskap som er medlem.

Bevisbyrden, altså hvem som må føre bevis for sin påstand, ligger i disse tilfellene delt mellom fører av bilen og parkeringsselskapet, som ved at fører har parkert bilen på p-selskapets eiendom har inngått en avtale seg i mellom.

Det vil si at dersom eier av bilen får bot, men ikke var fører av bilen på tidspunktet, er boten feilaktig utstedt og kan bestrides.

Dersom du ikke får medhold i klagen, må du betale kontrollavgiften.

© Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Saksgang

Private selskap:

  1. Klag på gebyret direkte til selskapet - ikke betal
  2. Dersom avslag: Før saken for Parkeringsklagenemnda

Offentlige selskap:

  1. Betal gebyret
  2. Klag på gebyret til kommunen
  3. Dersom avslag - før saken for Tingretten eller Parkeringsklagenemnda

HER finner du informasjon om saksgangen i Parkeringsklagenemnda.

Kilder: NAF, Lovdata.no, Parkeringsklagenemnda

Offentlig parkering - betal først, klag etterpå

Gjelder gebyret parkering på offentlig grunn vil det være Vegtrafikkloven, med tilhørende forskrifter, som gjelder. Gebyret vil være utstedt av Trafikketaten i kommunen, og en eventuell klage skal også rettes dit.

Husk de generelle bestemmelsene om parkering i offentlig rom, som 5-metersregelen og andre selvfølgeligheter.

Her ligger bevisbyrden også delt mellom eier av kjøretøyet og eier av p-plassen. Til forskjell fra de private selskapene, kan de offentlige kreve eier for gebyret selv om hun/han ikke var fører på tidspunktet overtredelsen fant sted.

Det foreligger med andre ord et solidarisk ansvar for gebyret mellom fører og eier.

- Når du klager til kommunen, bør du også ta bilder. Om mulig, kan du også ta navn og nummer på vitner. Men her bør du betale boten innen fristen på tre uker, uansett, sier Fimreite.

Kommunen gir medhold i rundt en tredel av sakene.

Begrunnet avslag

Dersom kommunen opprettholder kravet, skal avslaget begrunnes. Deretter har du tre uker på å klage på avgjørelsen og bringe saken inn for tingretten.

- I tingretten kan du representere deg selv og således unngå advokathonorar. Men du skal vite at dersom du taper, dømmes du som hovedregel til å betale kommunens saksomkostninger i tillegg til det opprinnelige gebyret.

Noen kommuner er medlemmer i klagenemnda. Dersom utstedende kommune er medlem, kan saken føres for her i stedet for i tingretten.

I teorien kan du også føre saker som har fått avslag i nemnda, for tingretten.

- Men det har jeg ikke hørt om ennå. Nemda fungerer godt, og de tar grundige avgjørelser, sier Fimreite.

Hva om "beviset" er borte?

En situasjon som dessverre er alt annet enn teori, er når en bilfører har parkert på oppmerkingen, over oppmerkingen eller nærmest på tvers av oppmerket plass på en overfylt parkeringsplass. For å få plass til egen bil, må du også parkere noen centimeter over linjen.

Når betjenten kommer, er bilen som sto på tvers borte, og du ilegges gebyr for feilparkering ettersom du tar opp to plasser.

- I prinsipp er et gebyr berettiget i og med at det er du som har parkert bilen, og det er du som står over streken. Men det er samtidig en ufortjent situasjon, og dersom en parkerer så skjevt som enkelte gjør, forrykker man hele systemet, sier Fimreite.

Han foreslår at du ser deg om etter en annen parkeringsplass - alternativt venter til en annen plass blir ledig, i stedet for selv å parkere over linjen.

Ulike bøtesatser

De offentlige og private parkeringsselskapene opererer med ulike bøtesatser.

Dersom du mener du er ilagt urettmessig avgift, kan du følge disse lenkene for hjelp med klagegangen.

# Forbrukerrådet: Klageveileder: parkering

# Forbrukerrådet: Klageveileder: Selskapet driver parkeringshåndheving på offentligrettslig grunnlag

# Forbrukerrådet: Klageveileder: Selskapet driver parkeringshåndheving på privatrettslig grunnlag og har sluttet seg til Standardavtalen og Parkeringsklagenemnda

# Forbrukerrådet: Selskapet driver parkeringshåndheving på privatrettslig grunnlag og har ikke sluttet seg til Standardavtalen og Parkeringsklagenemnda.

HER kan du se utfallet i flere av parkeringsklagenemdas saker

Les også:

Slik unngår du parkeringsbulker

Slik gjør du luksusbilkuppet

Slik sparer du 10.000 på verkstedet

Jøss, en sporty Mercedes

Se parkeringsvaktenes egne bilder av feilparkeringer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!