Eldre biler var enkle å låse seg ute fra. I moderne biler skal det langt mer til. Likevel øker antallet som må tilkalle bergingsassistanse.

De tre store aktørene på bilberging - NAF, Falck og Viking Redningstjeneste - har til sammen rundt 30 000 årlige utrykninger til utelåste bilbrukere .

Skulle du være en av de uheldige er rådet fra ekspertene krystallklart: Ikke forsøk å bryte deg inn i bilen selv. Daglig leder Jon Andresen hos Viking Redningstjeneste i Oslo vil ikke si noe om hvilke teknikker de bruker.

- De triksene vi har kan vi ikke vise frem offentlig. Men uansett er rådet fra oss at du ikke bør gjøre noe på egen hånd. I hvert fall ikke hvis du har en nyere bil. Det er nemlig fort gjort å skade låsemekanismer og kabler for langt mer enn det koster å ringe til slike som oss.

At redningstjenesten fraråder selvhjelp er kanskje ikke overraskende. Men ifølge Andresen koster det heller ikke mer enn en tusenlapp for ikke-medlemmer å få dirket opp bildøren. Røsker du over ledninger til sentrallåsen eller noe slikt, snakker vi nok fort om større summer.

Det finnes fortsatt biler i Norge som har dører du relativt enkelt kan åpne med skrujern eller en enkel dirk. Men de blir stadig færre. I moderne biler går det heller ikke å presse en ståltråd med løkke inn gjennom dørsprekken, for å vippe opp en lett tilgjengelig låseknapp.

Så hvordan gjør egentlig de profesjonelle det? Viking letter litt på sløret:

- Vi bruker for det meste en pistollignende gjenstand, og på en måte skyter låsen opp. Men dette er uhyre dyrt spesialverktøy som også krever at du trener en del på å bruke det, så det er meningsløst at vanlige folk skal kjøpe noe sånt, sier driftssjef Ole Vidar Sollie hos Viking Redningstjeneste.

I tillegg kan redningsselskap ofte åpne bildører (men ikke starte bilen) med en type universalnøkler, som gjerne passer til flere modeller fra et bilmerke.

- Hender det at dere må gi opp og knuse en rute?

- Det hender, men uhyre sjelden.

PISTOL: I dag må stort sett spesialverktøy som dette til for å få åpnet en låst bildør. FOTO: Geir Svardal=

PISTOL: I dag må stort sett spesialverktøy som dette til for å få åpnet en låst bildør. FOTO: Geir Svardal

Slik låser du deg ute

Det er i prinsippet vanskeligere å låse seg ute fra en moderne bil enn en eldre. Før holdt det å trykke ned en låseknapp og slamre igjen førerdøra, så var skaden gjort - om alle dører var låst og bilnøklene sto igjen på innsiden. I dag har nøklene integrerte sensorer, som til dels kommuniserer med bilens datasystem. Og har du en såkalt keyless-go-nøkkel, er muligheten for utelåsing eliminert.

Men som denne videoen fra Falck viser, er det likevel mulig å bli stående på utsiden av bilen med et fåret uttrykk i ansiktet:

Også Viking Redningstjeneste har erfaring med at mange låser seg ute via bagasjerommet, sier Andresen.

- Det har ikke vært noen spesielle tendenser her, verken i forhold til hvilket kjønn som låser seg hyppigst ute eller noe annet. Det eneste er at vi ofte møter stressede folk med stasjonsvogner. De har lastet inn varer bak i bilen, kommet borti sentrallåsknappen på nøkler som av en eller annen grunn er glemt igjen med bagasjen, og så slamret igjen lokket. Da er skaden gjort.

En runde hos våre bilimportører bekrefter tendensen. Det skal litt til å låse seg ute fra moderne biler, men umulig er det ikke.

- Normalt er ikke dette mulig. Men det er et mulig scenario for et par modeller der nøklene kan låses inne i bilen hvis en bakdør er åpen idet bilen låses, og nøklene legges inn gjennom den åpne døra, som deretter lukkes. For da går den i lås, sier PR-medarbeider Mie Aarkvisla hos Ford Motor Norge.

- Det skal i utgangspunktet ikke gå an å låse seg ute av en moderne bil, men i noen tilfeller, for eksempel hvis førerdøren er låst, og man kommer borti bryteren for å låse alle dører på vei ut en av de andre dørene, så kan man låse seg inne. Men det er sjelden dette skjer, sier informasjonsansvarlig for Skoda og VW Nyttekjøretøy, Anita Svanes, hos Harald A. Møller AS.

KLASSIKER: Om to sekunder er lokket igjen, bilen låst - og nøklene ligger sammen med bagasjen. FOTO: Geir Svardal=

KLASSIKER: Om to sekunder er lokket igjen, bilen låst - og nøklene ligger sammen med bagasjen. FOTO: Geir Svardal

Stress er storsynderen

Mon det? Tall viser nemlig, overraskende nok, at antallet registrerte tilfeller av utelåsing har økt kraftig de senere år. For Viking Redningstjeneste med hele 36 prosent fra 2006 og frem til i dag. NAFs veihjelp hadde 500 flere uttrykninger i forbindelse med utelåsing i 2010 enn i 2009.

Hva skyldes dette?

Tre ting er antagelig medvirkende. Stress - eller tidsklemma - om dere vil. Mer komplisert teknologi. Og det enkle faktum at det blir stadig flere biler på veiene.

- Stress har alltid vært en medvirkende årsak til at folk låser seg ute fra bilen sin. Og stress blir det jo bare mer og mer av i samfunnet, som kjent, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen hos NAF.

- Det er også fullt mulig å låse seg ute med moderne biler. Dette kan for eksempel skje hvis du åpner bilen med fjernkontrollen, slenger nøklene inn på setet og lukker døra. Da kan dørene være stengt automatisk etter kort tid. Eller man kan ha nøkkelen i starteren, motoren slått av, og så komme bort i bryteren som låser alle dørene i det man går ut. Da har du et problem med en gang døren slenges igjen.

Dessuten, understreker Engebretsen, har vi i dag en bilpark med en snittalder på 10,5 år. Vi har altså en god del eldre biler gående, og kombinert med dagens stressing er det derfor ikke rart at antallet utelåsinger øker.

HJELPEN: Ole Vidar Sollie (t.v.) og Jon Andresen vil ikke anbefale eiere av nyere biler å prøve og åpne låste dører på egenhånd. FOTO: Geir Svardal=

HJELPEN: Ole Vidar Sollie (t.v.) og Jon Andresen vil ikke anbefale eiere av nyere biler å forsøke seg på låste dører på egenhånd. FOTO: Geir Svardal

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!