MERKESKIFTE? I morgen blir det klart om Petter Solberg vil skifte merke i rally-VM enda en gang, etter årene med Ford, Subaru og Citroën. FOTO: Tony Welam=

MERKESKIFTE? I morgen blir det klart om Petter Solberg vil skifte merke i rally-VM enda en gang, etter årene med Ford, Subaru og Citroën. FOTO: Tony Welam

Vi har ingen bekreftelser på at Petter Solberg vil sitte i et fabrikkssete hos VW, når gigantkonsernet går inn i rally-VM fra og med 2012. Men mye tyder på at så er tilfelle.

VW Motorsport har innkalt til pressekonferanse torsdag, i forbindelse med VM-runden på Sardinia, og etter hva vi erfarer vil representanter for den norske VW-importøren være til stede.

Petter Solbergs pressesjef Tone Nesheim Tonerud vil imidlertid ikke bekrefte vår mistanke.

- Vi kjører Citroën i rally-VM i 2011, og forholder oss til det, svarer hun på telefon fra Sardinia.

Det ryktes at VWs rallyteam vil bli få franskmannen Francois-Xavier Demaison, som er tidligere sjefsmekaniker for Subaru World Rally Team, og en nær venn av Petter Solberg (og for øvrig gift med pressesjefen til Citroën World Rally Team), som sjefsmekaniker, eller kanskje til og med som teamsjef. Teamets andre fører forventes å bli Dakar-vinneren (for VW) Nasser Al-Attiyah, som også vant Production-klassen i rally-VM i 2006.

Også den dobbelte verdensmesteren i rally, Carlos Sainz, som er knyttet til VW gjennom Dakar-satsingen, antas å få en viktig rolle i teamet.

VW Motorsport ledes for øvrig av dansken Kris Nissen, som i Japan i 1988 var svært nær ved å omkomme i flammer i en ulykke i sportsvogn-VM. Nissen ble reddet i sisten liten, men tilbrakte etterpå over ett år på sykehus.

TRADISJON: Særlig Golf har lange tradisjoner i rally. Men denne gangen dreier det seg om lillebror Polo. FOTO: VW Motorsport=

TRADISJON: Særlig Golf har lange tradisjoner i rally. Men denne gangen dreier det seg om lillebror Polo. FOTO: VW Motorsport

100 millioner euro

I rykteflommen som har fulgt VWs forberedelser til rally-VM, hevdes det videre at den syvdobbelte verdensmesteren Sebastien Loeb ble tilbudt 15 millioner euro - 115 millioner norske kroner etter dagens kurs - for å kjøre for VW. Loeb selv har benektet dette.

Det er forventet at VW vil kjøre et utvalg VM-løp i 2012, med et budsjett på rundt 100 millioner euro. Og så satse for fullt fra og med sesongen 2013 og i en femårsperiode fremover.

Tidlig ble det snakket om at VW vil satse med Scirocco, som Carloz Sainz kjørte som kontrollbil under fjorårets Rally Tyskland, men nå er det mer eller mindre klart at det blir Polo som vil danne basen for VWs første fabrikksbaserte rallybil på mange år (Dakar-Touareg'ene unntatt).

Dette er ikke første gang VW er engasjert i rally, men de senere år har merket primært satset på asfaltracing med blant annet egne VW-motorer i Formel 3, Audi i DTM, VW Polo og Scirocco i egne merkescuper, Touareg i langdistanseløpet Dakar Rally og selvsagt Audi som har hatt enorm suksess i Le Mans Series og 24-timers Le Mans, som Petter Solberg snuste på for et par år siden.

Mini John Cooper Works WRC debuterer ellers i rally-VM til helga, og det BMW-eide merket skal på sin side satse for fullt i rally-VM i fra 2012.

DEBUT: Mini i WRC-versjon debuterer i kommende helgs Rally Italia. FOTO: Prodrive=

DEBUT: Mini i WRC-versjon debuterer i kommende helgs Rally Italia. FOTO: Prodrive

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!