I TENKEBOKSEN: Tar avgjørelsen til helgen.

- Jeg skal teste bilen på mandag, så får vi se hvordan det fungerer, sier Petter Solbeg til Klikk.no.

Bilen er Oreca-teamets LMP1-racer som deltar i den raskeste klassen i 24-timersløpet på Le Mans, samt Le Mans Series som består av seks løp i forskjellige steder i Europa.

Les også Atles utførlige blogg her .

Et av tre største

Selv om sportsvognsracing ikke er så kjent i Norge, er denne bilsportsgrenen vel så stor som rally internasjonalt, og 24-timersløpet på Le Mans regnes som et av de tre største billøpene i verden sammen med Monaco Grand Prix i Formel 1 og Indianapolis 500 i IndyCar.

- Jeg har aldri kjørt en slik bil tidligere, men vi får se hvordan det går på testen på Paul Ricard-banen på mandag. Går det bra, så kan det hende jeg kjører både 24-timersløpet og hele serien.

- Vurderer du å kutte ut rally til fordel for sportsvognsracing?

- Man skal aldri si aldri, svarer Petter som også har vært i kontakt med rallyteamene til Fiat og Proton i forhold til neste sesong.

Fikk tilbud i høst

Petter Solberg kom i prat med teamsjefen i det franske Oreca-teamet allerede i høst, før det ble klart at Subaru trakk seg fra Rally-VM. Oreca regnes som et av de beste teamene i sportsvognsracing, men er litt i skyggen av de rike fabrikksteamene fra Audi og Peugeot.

I fjor stilte de til start med tidligere F1-fører Olivier Panis, samt Nicolas Lapierre og Simon Pagenaud i 24-timersløpet på Le Mans. Ifølge Endurance-Info.com er det i år aktuelt at Panis og Lapierre deler bilen med Petter Solberg.

At rallyførere og racerførere bytter gren er svært uvanlig, men noen har gjort det med suksess tidligere. Blant annet har Sébastien Loeb en andreplass fra 24-timersløpet på Le Mans i 2006.

Petter Solberg begynte sin karriere med bilcross og rallycross, og holdt seg på løst underlag da han gikk over til rally. Men før han bestemte seg for å satse på rally, vurderte han faktisk en karriere i asfaltbaneracing, men det ble aldri noe av.

Nå får han muligheten igjen, og med så få fabrikksteam som det er i rally akkurat nå, er det vel så store muligheter til å tjene gode penger på sportsvognsracing.

Men først må han vise at han takler 700-hestersmonsteret på mandagens test.

Avgjørelse til helgen

Fortsatt håper imidlertid Petter Solberg at det blir rallykjøring denne sesongen. Han er påmeldt i den norske VM-runden fra den 12. til den 15. februar. Han vet bare ikke hvilken bil han skal kjøre.

- Alle brikker er ikke på plass ennå, men til helgen må jeg ta en avgjørelse, sier Petter Solberg.

De siste dagene har det gått rykter om at Petter stiller til start i en litt eldre Citroën Xsara, men dette er nok hans "plan B" som går ut på å bare stille til start for å gi noe tilbake til publikum. "Plan A" er å kjøre en bil han kan vinne med.

Se også disse sakene:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!