RYGGDREPER: Dekkskifte tar knekken på mang en rygg. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no=

RYGGDREPER: Dekkskifte tar knekken på mang en rygg. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no

VÆR NØYE: ..med å feste hjulboltene, formaner produktsjef Torleiv Haukenes hos Dekkmann Oslo.

Del

Det er altså ikke bare å lese dekketester og velge de beste dekkene. Du må også passe på kroppen:

Kiropraktorene får nemlig langt mer å gjøre når du og jeg hiver oss over jekk og dekk. Ikke overraskende er det nemlig mange som er uforsiktige når man skal ta i et krysstak og løfte tunge hjul.

- Den typiske skaden er akutt kink i ryggen, forteller Martin Herneblad-Due, fagrådgiver og informasjonsansvarlig i Norsk Kiropraktorforening.

Han er ikke i tvil om hvorfor det går galt med mange av dem som skifter selv.

- Folk drøyer altfor lenge med å skifte. Så må de bytte i hui og hast tidlig på morgenen eller på kvelden. De setter i gang uten å være varme og løfter feil, som regel med en vridning, forklarer han.

De aller fleste dekkskift-skadene setter seg i ryggen.

- Hekseskudd eller akutt kink i ryggen er typisk. En kink består ofte av en låsning, altså at én eller flere virvler i ryggen kiler seg litt fast. Da kramper muskulaturen seg, og det blir betent og vondt, sier Herneblad-Due.

Mange klarer da verken å reise seg eller bøye seg, men etter noen få behandlinger hos kiropraktoren vil dekkskifteren kunne bevege seg normalt igjen.

- En kink er ikke farlig, selv om det er smertefullt. Det beste man kan gjøre er å bevege seg, og gjerne gå mange korte turer, sier Herneblad-Due.

Mister hjul

Nå er det ikke bare ryggen det kan skjære seg med i forbindelse med dekkskifte. I følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er det rundt 2,8 millioner registrerte biler i Norge. Det vil si at rundt 11 millioner dekk skal av/på i tiden som kommer.

De potensielle feilene og fellene er mange. NAF regner blant annet med å måtte rykke ut til bilførere som har mistet hjul.

- Det er mange som forveksler boltene som hører til sommerfelgene med boltene til vinterfelgene. Da kan du risikere å miste hjulet mens du kjører, eller å ødelegge bremsene hvis boltene er for lange, sier produktsjef Torleiv Haukenes hos Dekkmann Oslo.

- Alle må sørge for å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt 30 kilometer. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Mange er heller ikke klar over at enkelte dekk har en gitt rulleretning. Monterer du disse feil vei, vil de ikke fungere optimalt.

Slik verner du ryggen og bilen ved dekkskift:

  • Sørg for at kroppen er varm før du begynner.
  • Sett bilen på et plant underlag.
  • Jekk opp bilen på punkter som tåler belastningen.
  • Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk. Dette for å unngå klemskader.
  • Løsne boltene før du begynner å løfte bilen for alvor.
  • Sjekk om dekkene har en bestemt rulleretning.
  • Forsikre deg om at du bruker boltene som hører til.
  • Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig.
  • Felgene skal trekkes til med moment.
  • Husk å ettertrekke hjulboltene.
  • Pass på at du ikke skader kanal og gulv med jekken. Slike skader vil på sikt medføre rustskader.
=

Andre dekktips:

  • Sjekk tilstanden på dekkene dine fortløpende.
  • Ikke bruk vinterdekk om sommeren.
  • Mønsterdybden skal være minimum 1,6 mm - vi anbefaler minst 3 mm.
  • Velg dekk med omhu, og les tester. Du kan spare penger på dekk - men gjør det ved å ta en ringerunde etter tilbud, ikke ved å kjøpe dekk av ukjent kvalitet.
  • Dekk er ferskvare. Ikke kjøp dekk som er eldre enn fire år. Produksjonsdatoen finner du på dekksiden.
  • Kjør med riktig lufttrykk. Og sjekk det ofte.
  • Hold dekk og felger rene. Da ser du også enklere om de er uskadd.
  • Vask vinterdekkene før du lagrer dem.

Her er en video som demonstrerer hvordan du skifter dekk:

Les også:

Skift dekk, unngå bot

Miljødekk versus vanlige dekk

Sommerdekktest 2010

Den enkleste måten å vaske vinduer på

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!