Nå som Audi har valgt å hive seg med i garantikrigen med sine fem år, velger BMW og Mercedes å gjøre det samme.

Garantiordningen gjelder alle nye Mercedes og BMW-er du kjøper i Norge fra og med 28. januar. Dette er en norgesgaranti, og forutsetter at alle punkter i bilens service- og vedlikeholdsprogram blir fulgt i henhold til fabrikantens retningslinjer.

Se alle våre tester av Mercedes og BMW.

Garantien er ikke sikret

Hvis du kjører vesentlig lengre enn gjennomsnittet, er det Mercedes sin garanti som utløper først. Den forsvinner nemlig når du passerer 100 000 kjørte kilometer.

Dette er kortere enn de fleste andre importørene på det norske markedet nå tilbyr. Mercedes' gamle tre års garanti hadde faktisk den samme grensen. BMW hadde bare toårsgaranti, men da kunne du kjøre så mye du ville.

Riktignok kjører den gjennomsnittelige nordmann kun 17 000 km i året, så for det fleste er ikke dette noe praktisk problem. Audi stiller for øvrig med den samme avtalen. BMW har strukket seg lengst og satt grensen til 200 000 km.

Les våre Audi-tester her

KOMPLETT: En BMW har hatt det meste man kan drømme om, foruten en god garanti. Nå er også den biten på plass. © Egil Nordlien HM Foto

Mercedes matcher prisen

Eiere av eldre biler har også noe å glede seg over. Mercedes innfører nå prisgaranti på service og reparasjoner på biler som er over fem år gamle. Finner du en billigere pris matcher de den. Dette tilbudet begynner å gjelde fra 1. februar.

BMW velger en litt annen modell. Hvis du lar et annet verksted skru på bilen din, kan du virkelig få problemer. Når noe blir byttet ut må det kunne dokumenteres at alle punkter i bilens service- og vedlikeholdsprogram er fulgt, og at alle utbyttede deler og væsker har minst samme kvalitet som tilsvarende fra BMW og MINI.

- Vi vet at vilkårene kan være vanskelig å forholde seg til, så vil tilbyr nybilkundene meget gunstige serviceavtaler, sier Vincent Salimon, administrerende direktør i BMW Norge.

Les også:

Test av 518 biler

Kan være den beste Mercedesen

Luksusbiler på billigsalg

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!