Enda råere råtass

For noen er ikke det perfekte nok. Gemballa har bearbeidet en Porsche Carrera GT.

Gemballa Mirage GT har en velvoksen hekkvinge med integrert bremseflaps. Kjekt når det går fort.
Gemballa Mirage GT har en velvoksen hekkvinge med integrert bremseflaps. Kjekt når det går fort.
Sist oppdatert
Mirage GT har fått en enda mer gapende front.
Mirage GT har fått en enda mer gapende front.
Racinginspirert og grom.
Racinginspirert og grom.
Interiøret er blitt mer eksklusivt og mer sportslig.
Interiøret er blitt mer eksklusivt og mer sportslig.
Gemballas endringer er spesielt godt synlig i profil. Legg spesielt merke til lufttrakten som begynner på taket og ender nede i motorrommet.
Gemballas endringer er spesielt godt synlig i profil. Legg spesielt merke til lufttrakten som begynner på taket og ender nede i motorrommet.

Den tyske Porsche-tuneren Gemballa har en lang rekke ekstrembiler på samvittigheten. Nå har de tatt for seg en Carrera GT - Porsches absolutte prestisjemodell, som gikk ut av produksjon i mai i fjor.

- Mer kraft, selvsagt
- Motoren i Carrera GT er en drøm, sier Gemballa-folket i en pressemelding. - Den 5,7 liter store V10´en gir 612 hk, og hva mer kan man ønske? De svarer seg selv: - Mer kraft, selvsagt.

Ved hjelp av oppgradert motorstyring, åpnere eksosanlegg og mer kjølende luft til motoren har de gitt den 60 hk og 20 Nm ekstra. Dette er nok til å redusere 0-100-sprinten med et tidels sekund fra originalens allerede halsbrekkende 3,9 sekunder.

Eksosen blåses ut gjennom fire endestusser - de to nye er plassert der ryggelyset og tåkelyset bak egentlig satt. Disse lysene har fått ny plass under den bakre diffuseren.

Racinginspirert
Gemballa sier at de ville gi Carrera GT et racinginspirert utseende. - Det skal se ut som om den er klar til å være med i 24-timersløpet på Le Mans, sier de selv. Den nye frontfangeren har flere og større luftinntak enn originalen, og en ny splitter er på plass under denne. Panseret er byttet, platen mellom forskjermen og døren er byttet ut, sideskjørtene er nye - og har fått et ekstra luftinntak for kjøling av bakbremsene.

Støtfangeren bak er ny, og tuneren sier den er bygget for å gi mer marktrykk bak. Den digre hekkvingen bidrar også til å trykke bilen mot bakken i høye hastigheter, og når du bremser heises det midtre partiet opp og hjelper til med å redusere farten - akkurat som luftbremsene på et fly.

Med takplaten på blir også en annen, stor forandring godt synlig. Et luftinntak er integrert i taket, og luften presses bakover og nedover mellom sylinderbankene og inn i motorens luftinntak.

Karbon er fint
Mye styling kan se gromt ut, men i mange tilfeller gir det også økt vekt. Gemballas nye biter til Carrera GT er laget av karbonfiber, noe som sørger for å holde vekten på et anstendig nivå.

Gemballa Mirage GT, som den komplette bilen kalles, er utstyrt med tunerens egne tredelte felger i 9,5x19-tommers størrelse foran og 12,5x20-tommers størrelse bak. Disse er skodd med henholdsvis 265/35- og 335/30-dekk.

Mer sport, men også mer luksus
Det sportslige preget går også delvis igjen i interiøret, blandet med luksus og komfort. Midtkonsollen er ny - og har fått en stor fargeskjerm der man kan betjene bilens multimedieanlegg og lese ut informasjon om det meste. En rekke biter er byttet ut med karbonfiber, blant annet pyntelister, lokket til hanskerommet og dørsidene. Et nytt og enda mer gripevennlig ratt er også på plass. Komfort og eleganse ivaretas av ny skinninnredning av fineste lær, samt gulvtepper av den ordentlig myke sorten.

For de virkelig rike
Gemballa sier at Mirage GT representerer det ypperste av det ypperste innen tuning. Og det virker ikke som om de synes prisen for ombyggingen er spesielt ille; det vi ser her begynner på to millioner kroner etter dagens kurs. Da trenger du bare en Carrera GT i tillegg; for øyeblikket kan du få kjøpt en fra den nette sum av 2,5 millioner kroner. En ubrukt bil står for øyeblikket til drøye fire millioner. Så er det bare å begynne å regne på hva det vil koste å importere den og få den registrert på norske skilter.

Denne saken ble første gang publisert 25/01 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også