Liten bulk, stor utgift

P-hus og trange parkeringsplasser utenfor kjøpesentere holder liv i en hel industri. Nordmenn bulker nemlig for milliardbeløp. Se hva en bulk koster.

HER FORSVINNER: Ca. 4 milliarder i året. Parkeringsbulker er god bisniss!
HER FORSVINNER: Ca. 4 milliarder i året. Parkeringsbulker er god bisniss! Foto: Foto: Kjell Magne Aalbergsjø
Sist oppdatert
GODT TIPS!
GODT TIPS! Foto: Egil Nordlien HM Foto

4,1 milliarder i 2008

Forsikringsbransjen bekrefter at slike små karosseriskader er mer tallrike enn bøflene på prærien.

- Og de øker i omfang. I 2008 registrerte forsikringsbransjen i alt 55 120 påkjørsler av parkerte kjøretøy, og de fleste forekom i parkeringshus og på parkeringsplasser, forteller Jon Berge hos If til bladet Vi Menn Bil.

Skadene utgjorde samme år den nette erstatningssum av 4,1 milliarder kroner!

Sinna, stresset, frustrert, travel? Det er nok ofte årsaken til karosseriskaden, på din egen eller andres bil - se video nederste i artikkelen (anbefales, den kan lette litt på trykket).

Se også: Disse bilene har best utsikt

Det verste er kanskje at du bare vet at det blir dyrt. Selv for den minste skrapen i lakken kan man kjenne tusenlappene flagre, ut av lommeboka og ned i pengekassa på et bilverksted.

Og det nytter sjelden å ringe et verksted for å høre om pris. Som regel må du komme inn for å få skaden taksert. Og når du sier A, sitter du gjerne i garnet, samme hva det koster.

Men vi gjør likevel et forsøk

Vi har tenkt oss at vi har en fem år gammel småbil som er kjørt 100.000 km, og har følgende "typiske" kosmetiske skader:

  • Hele fronten - plenty av små steinsprut jevnt fordelt
  • Panseret - spiss liten bulk etter steinsprut
  • Begge fordører - lakkskader etter naboparkerte bildører
  • Hjulbue venstre bak - liten bulk uten lakkskade

Etter å ha ringt en rekke forskjellige firmaer, fra merkeforhandleren til lakk- og skadefirmaer, er vi fortsatt like kloke. Samtlige vil se bilen først, og vil ikke en gang antyde en pris på telefon.

Men hos Ski Bil og Lakk as får vi i det minste inngående forklaring om de forskjellige skadetypenes mulige reparasjonsforløp, avhengig av hvor skadene sitter og hvilke type tiltak som er nødvendig for å få et godt nok resultat.

Etter fremvisning hos merkeforhandleren til denne bilen, Bertel O. Steen på Jessheim, ender vi opp med å få et tilbud på 1500 kroner for å reparere alle skadene, da de likevel må gjøre en rekke rustrepasrasjoner på alle dørene (garantisak).

Les også: Spar tusenvis på verkstedregningen

Til slutt lykkes vi med å finne en prisliste:

Skadebeskrivelse/pris

Bilkosmetikk.no

Steinsprut, hele fronten

1900,-

Panserbulk, rep og lakk

2300,-

2 x fordører, lakk

3800,-

Hjulbue bak, bulk

1300,-

Samlet

9300,-

Kommentar:

20 % rabatt for samlejobb

Absolutt nedre prisnivå

Billigere enn forventet? Men det er malurt i begeret her.

Dette er nemlig ikke priser fra et tradisjonelt karosseriverksted, men prislisten til firmaet Bilkosmetikk , det eneste vi har funnet på nett som faktisk offentliggjør en form for prisliste.

Firmaet benytter seg til dels av utradisjonelle reparasjonsmetoder som såkalt "karosserimassasje", og på enkelte typer skader - særlig der lakken er intakt - er de langt rimeligere enn vanlig.

En håndfull firmaer (vi har sporet opp Karosseridoktor Jarle Hovde, Nordic Dent og Nor Teknikk) tilbyr denne typen reparasjoner i Norge. Og her kan det være mange kroner å spare.

Men er skaden alvorlig, er det neppe noen annen utvei enn å oppsøke et tradisjonelt karosseriverksted.

Uansett er det billigst å unngå karosseriskader. Men det er som kjent en krevende øvelse, når vi ferdes i P-hus og på trange parkeringsplasser.

NB! Be om spesifisert takst FØR jobben utføres.

Denne saken ble første gang publisert 05/10 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også