Ettersom F430 ble erstattet av 458 Italia er det ingen stor overraskelse at en ny Challenge-versjon også ville dukke opp - baneraceren av den allerede så potente sportsbilen.

Visuelt er ikke de to versjonene veldig ulike, litt dekor og felger med senterbolt er stort sett det. Men det som skuler seg under, og da mener vi ikke under skallet, er nøye gjennomtenkt og forbedret. Under lakken skjuler det seg nemlig ustrakt bruk av karbonfiber og tynnere karosseriplater for å spare vekt.

Og det er her Ferrari har lagt ned mest arbeid, å spare vekt i en banebil som denne er kanskje det aller viktigste - ofte viktigere enn å hente enda flere hestekrefter i motoren.

I og med at Challenge er en ren banebil har Ferrari fjernet en del av utstyret som sitter i gateversjonen, blant annet har glassrutene blitt byttet ut mot ruter i det lette materialet lexan.

Les også: Vi har kjørt en bloddopet Ferrari med 700 hester!

=

LEXAN: For å spare vekt er rutene laget i lettvektsmaterialet lexan.

Samme motor

Tro det eller ei, men Ferrari har ikke rørt motoren i det hele tatt. Den herlige 4,5 liters V8eren yter fortsatt hysteriske 570 hestekrefter og pene 540 Nm, noe som holder i lange baner for å gi den røde raketten ytelser i superbil-klassen. I Challenge har riktignok Ferrari endret utvekslingen i girkassen for å gi enda mer dreiemoment på høyt turtall.

Understell og bremser er også nytt i forhold til gateversjonen; stivere og lavere racingunderstell er på plass, det legger 458 Challenge 30 millimeter nærmere asfalten og er satt opp kun for banebruk.

Vår utsendte journalist har kjørt 458 Italia, les saken her.

=

SENTERBOLT: 19"" felger med senterbolt, racingslicks og komposittbremser fra 599xx gjør 458 Challenge til en svingmester.

To sekunder

Også bremsene er forbedret i Challenge. Bak de 19" store felgene med senterbolt skjuler det seg bremser i kompositt, hentet fra hissigproppen 599xx.

All herligheten plantes i asfalten gjennom fire feite racingslicks, noe som bidro i stor grad da bilen satt ny rekord på Ferraris testbane Fiorano tidligere i år. 458 Challenge var hele to sekunder raskere enn F430 Challenge, og oppnådde hele 1,6 G i svingene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!