=

HVILKEN BIL? Vet du hvilken bil dette er? Det er stor sjanse for at den som sitter inni ikke vet det.

Det er finn.no og Opininion som har intervjuet tusen bileiere som har handlet bil det siste året. Resultatet er til dels oppsiktsvekkende.

Aller mest hever vi på øyenbrynene av det faktum at en av fire spurte rett og slett ikke visste hva slags modell de hadde.

Nå kan en til dette anføre at enkelte bilmodeller er blitt så like at det skal godt gjøres å se forskjell på dem. Men likevel!

80 prosent av BMW 1-eiere tror de har forhjulsdrift

Enkelte bilføreres sløvhet er rett og slett oppsiktsvekkende. BMW, for eksempel, fant ut at 80 % av kundene til 1-serie trodde at bilen deres var forhjulsdrevet.

Mye tyder på at denne gruppen er å finne blant 38 % kvinner og 15 % menn som mener at de har svært lite peiling på bil. 19 % mener derimot at de har svært god greie på bil.

30 % av de spurte svarte videre at de kun ser på bilen som et fremkomstmiddel, mens 17 % mener at bilen er en del av deres livsstil, og som sådan nærmest som et familiemedlem å regne.

2007 Ford Mondeo. (02/14/2007)=

BLAFFEN: Folk gir blaffen i miljøet når de velger bil. © Ford

Pris er konge

Om enkelt er sløve når det gjelder modell, er i hvert fall bilmerket svært viktig når man handler bil. Nest etter pris, biltype og sikkerhet er det hvilket merke som skal handles inn kundene bruker mest tid på å finne ut av.

Interiør, drivstoff og miljø er derimot ikke så viktig. Miljøbevisstheten rundt bilkjøp er i det hele tatt temmelig laber fortsatt - det har også responsen på våre miljøvinklede bilsaker her på klikk.no vist.

- Folk er miljøbevisste på overflaten. Det er lommeboken og behovene som skal dekkes folk er opptatt av, sier salgsdirektør i Finn bil, Kathrine Øy Ekås.

=

TVILSOMME FORHANDLERE: 44 % av bilkjøperne har begrenset tiltro til bilforhandlerens informasjon.

Internett viktigst

Men hvordan går folk frem når de skal orientere seg om en forestående bilhandel? Ikke uventet blir internett stadig viktigere. Hele 44 % av de spurte oppgir nettet som deres viktigste informasjonskilde.

Analysesjef Tom Ellingsen mener at folk stoler stadig mer på informasjonen de får på nettet, noe som jo er hyggelig lesning for blant andre klikk.no/motor, som tilbyr leserne hundrevis av biltester og -prøvekjøringer.

De fleste søker informasjon på rubrikksider og bilsider, mens interkanalene folk stoler mest på er bilsider og forbrukersider. Totalt sett, hva mediekanaler angår, er det derimot bilbladene som scorer høyest når det gjelder tiltro til hva som skrives, foran Internett.

Velger forhandler

Av andre interessante funn i undersøkelsen utført av Opinion kan vi nevne at forhandlere er en prioritert kjøpskanal for 55 % av de spurte, mens 40 % helst handler privat (hva de siste 5 % gjør vites ikke). "Trygghet" er hovedårsaken til at så mange søker seg til en forhandler.

Videre har 56 % stor tiltro til bilselgerens informasjon (men at 44 % ikke har det, er vel for dårlig?).

Forrige gang de tusen i undersøkelsen handlet, kjøpte 78 % seg bruktbil, og 32 % kjøpte en bil som var eldre enn syv år. 68 % - de fleste av dem kvinner - lente seg på andre når bil ble handlet inn.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!