EuroNCAP 2010:

Her går det skikkelig galt i krasjtesten

EuroNCAP har blitt selve fasiten for kollisjonstester og testresultatene herfra brukes både av forbrukere - og av bransjen.

Sist oppdatert

Det er heller ikke uvanlig at bilprodusenter skryter av gode resultater og maks antall stjerner.

Men det har Citroën ingen grunn til etter siste runde av krasjtester - her går det nemlig alt annet enn bra for deres deltaker.

HARD SMELL: Citroën Nemo får seg en skikkelig trøkk i krasjtesten.
HARD SMELL: Citroën Nemo får seg en skikkelig trøkk i krasjtesten. Foto: EuroNCAP

Bare en med fem stjerner

Testresultatene for fem nye biler er nettopp blitt publisert. Etter at EuroNCAP nylig la om testrutinene sine, har det blitt vanskeligere å oppnå full score som er fem stjerner. Og det ser vi tydelig denne gangen.

Her er det bare en av de fem bilene som har oppnådd fem stjerner. Det er Toyota Verso - vi tipper Toyota synes det var greit med en positiv nyhet nå!

Kia Venga, Nissan Cube og Seat Exeo fikk alle fire stjerner.

Les også: De sikreste familiebilene i 2009

De tre dårligste

TÅLER EN TRØKK: Toyota Verso får full score i sin krasjtest.
TÅLER EN TRØKK: Toyota Verso får full score i sin krasjtest. Foto: EuroNCAP

Bilen som virkelig skiller seg ut er personvarebilen Citroën Nemo. Den må nøye seg med tre stjerner. Det er det bare to andre biler som har fått så langt, nemlig Toyota Urban Cruiser og Suzuki Alto.

Nemo scorer dårlig både på nakkesleng, barnebeskyttelse og i frontkollisjon. Men det som virkelig drar ned resulatet er at bilen ikke har hverken ESP eller hodekollisjonsputer som standard. Dermed blir sluttresultatet så dårlig.

Varerommet på denne bilen er for lite til at den kan bli godkjent som varebil i Norge og Citroën skal ikke ha noen planer om å ta den inn i personbil-versjon.

Se også:

Ny Renault krasjer med gammel Volvo - se mer her

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også