Nybilgaranti gir deg både trygghet - og forsikring mot uforutsette utgifter. Men hva skjer når garantitiden er over?

Forsikringsselskapet Warranty Direct tilbyr forsikring på bruktbiler og har flere hundre tusen biler inne i systemet. Dermed har de også en nesten unik statistikk på hva som går galt på de ulike bilmodellene.

Over halvparten på verksted

Nå har de sett nærmere på hvilke biler som er mest rammet av feil året etter at nybilgarantien har gått ut. Det har resultert i denne topp 10-lista som ikke er særlig hyggelig lesning for enkelte bilprodusenter - og -eiere.

Verstingmodellen er Range Rover . Her må 58,4 prosent av alle bilene på verksted for å utbedre feil det første "garantiløse" året. Ellers på lista er det veldig mye fransk. Ja, fem av de ti verste modellene kommer fra Frankrike.

Her er oversikten:

Peugeot 307

32,3 %

Renault Grand Scenic

40,7 %

Citroën C8

40,8 %

Saab 9-3

40,9 %

Renault Espace

41,2 %

Peugeot 407

41,9 %

Land Rover Discovery

43,2 %

Renault Megane

45,6 %

Opel (Vauxhall) Signum

48,6 %

Range Rover

58,4 %

Dyrt å eie problembiler

- Dette er hva jeg vil kalle en veldig konkret statistikk. Det er selvfølgelig fare for feilkilder, men med det antallet biler Warranty Direct har i systemet sitt, tror jeg dette i praksis er veldig representativt for hva du som bileier kan vente deg, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

- Hva som skjer det øyeblikket garantitiden er over, påvirker jo både kostnadene til bilhold, men også i praksis andrehåndsverdien. Det er dyrt å eie problembiler og du må dessverre regne med at de også taper seg mer i verdi enn andre, mindre feilutsatte biler, sier Benny.

Mye elektrisk

- Er det noe som overrasker deg på denne lista?

- Ja, at de franske bilene er så sterkt representert. Det har vært mye fokus på kvalitetsforbedring hos franskmennene de siste årene og flere modeller har helt klart blitt bedre. Men for å si det sånn: Det er ikke så ofte vi ser franske biler på toppen i kvalitetsundersøkelser. Likevel, så dårlig resultat som dette hadde jeg ikke ventet meg.

- Vet du hva det konkret går på?

- Mye elektrisk. Særlig for Citroën C8 har det vært et problem. For Peugeot 407 rapporterer Warranty Direct om mye bremsefeil. Ikke nødvendigvis så veldig kostbart, men selvfølgelig veldig irriterende.

Saab-problemer

- Overrasket over å finne Saab 9-3 på denne lista?

- Egentlig ikke. Dagens 9-3 er dessverre ikke noen feilfri bil. Her er det særlig hjuloppheng som er problemet.

- Da er det kanskje heller ikke noen bombe å finne Range Rover på denne lista?

Bemidlete kjøpere

- Nei, den gode, gamle Range Roveren har desssverre slitt med problemer i alle år. Heldigvis er vel de fleste kjøperne såpass bemidlet at de klarer verkstedregningene uten å bli ruinert.

- Range Rover kommer forresten ikke bare ut på klar sisteplass her. Det er også bilen som koster mest på verksted det første året etter at garantitiden har løpt ut. Jeg har personlig kjempesans for denne bilen, men som så ofte ellers: Det koster å være kar, avslutter Benny.

Les også disse sakene:

Se de teiteste parkeringene

Alt om nye Volvo S60

Bruktbilene du burde unngå

Kjøp brukt SUV

Derfor stopper bilen din

Vi har testet Norges 10 mest solgte biler

Se alle våre biltester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!