Nye S60 er en ekstremt viktig bil for Volvo. Dagens modell er på mange områder utdatert, og hvis svenskene vil henge med i kampen om A4 og 3-serie kundene er de nødt til å lykkes med denne bilen.

Premierevisningen i Genève har gått av stabelen, og det ser ut til at bilen har fått en god mottakelse verden over.

Designspråket er kanskje det mest oppsiktsvekkende med denne bilen. Volvo har i mange år holdt seg til det trygge, og mange vil nok også karakterisere det som kjedelig.

Vi så store endringer allerede med lanseringen av kompakt-SUV-en XC60. Nå følger altså sedanen S60, og senere stasjonsvognen V60, opp.

=

Sedanen har et langt og coupeaktig design. C-stolpen strekker seg helt til baklysene, og fronten har et tydelig aggressivt preg. Hvis du ikke syntes den ser sportslig nok ut i originalutførelse, vil det være mulig å betale noen tusenlapper ekstra for styling.

Interiøret ser halvnytt ut. De fleste elementene er lett å kjenne igjen fra både XC60 og V70. Likevel har Volvo valgt å bruke rundere former for å matche bilens ytre.

De har også fått på plass et helt nytt multimediasystem - noe som har vært sterkt savnet, da Volvos system har virket gammeldags en god stund.

=

Sportslig

Volvo sier at dette er det mest sportslige Volvoen noensinne. Styringen er raskere, og demperne er hardere.

Vi håper at Volvo ikke har glemt gamle kunster, og at de har klart å finne et godt kompromiss mellom komfort og sportslighet. Andre modeller fra merket har blitt rost for nettopp komforten, og det er ikke sikkert det er noen god taktikk å velge bort dette til fordel for hard fjæring.

S60 vil også bli tilgjengelig med Four-C. Dette er et system hvor du kan velge mellom tre forskjellige innstillinger på demperne. Comfort, Sport og Advanced er navnene på tre tre innstillingene.

Også sikkerheten skal være ivaretatt. Bremser som skjønner når man må nødbremse, og trykker til ekstra når det er nødvendig. S60 har også samme City Safety-system som XC60 som standardutstyr.

Det betyr at bilen kan forhindre kollisjoner i hastigheter opp til 30 km/t. En hel del andre systemer er også tilgjengelig, blant annet blindsonekontroll, filskiftevarsler og adaptive bi-xenon-lys.

=

Nye motorer

På motorfronten har Volvo valgt å introdusere en del nyheter. Samtidig har de valgt å bruke samme navnestrategi som søsterselskapet Volvo Penta har gjort i flere år.

Tidligere er det bare de kraftigste motorene som har fått betegnelsene D5 og T6. Disse er med videre, men nå får man også D3. Etter hvert vil man også få T5, T4 og T3. Bokstaven forteller deg om det er en diesel- eller bensinmotor. Grunnen til at T er valgt for bensinmotorene er at alle er turboladede.

T5 er en toliter på 240 hester, mens T4 og T3 er begge 1,6-litere på henholdsvis 180 og 150 hestekrefter.

T6 er en sekssylindret treliter på 304 hester og 440 Nm. Denne vil leveres med firehjulsdrift som standard. D5 er den velkjente femsylindrede 2,4-liters dieselmotoren på 205 hester og 430 Nm. Også denne kommer med firehjulsdrift, men ikke før en liten stund etter lanseringen. D3 er en toliters rekkefemmer på 163 hester. Sistnevnte er i utgangspunktet samme motor som D5, men med kortere slaglengde.

I tillegg venter vi på DRIVé-modellen. Denne har en 1,6-liters dieselmotor på 115 hester. Altså samme motor som flere av de andre modellene i samme serie.

=

Billigere enn konkurrentene

Prisene ved lansering starter på 384.900 kroner for D3-motoren. Det er omtrent 10.000 kroner mindre enn Audi skal ha for en A4 med 170-hesters dieselmotor. Det samme gjelder BMW 320d. Mercedes har priset seg helt ut av dette selskapet, da de forlanger 460.500 kroner pluss ekstrautstyr for sin C 220 CDI.

Hvis du vil ha en billigere S60 må du vente et års tid. Da kommer som nevnt DRIVé-versjonen, og den vil få en startpris på hyggelige 314.900 kroner.

De første kundebilene i Norge vil bli levert i månedsskiftet august/september. Det er likevel mulig at du vil kunne se den på veien i sommer, da importøren håper på å få på plass et knippe demobiler mot slutten av mai. Ettersom DRIVé-modellen ikke blir tilgjengelig før om et snaut år, satser importøren på at 2-litersdieselen vil stå for det meste av salget i år. Målet er på 500 biler i år, og 100 neste år. Selv om bilen ikke er tilgjengelig for prøvekjøring før til sommeren, vil det være mulig å bestille den fra april.

Les også disse sakene:

Den definitive bilkalenderen for 2010

Test: Skoda og Mercedes

Nå pusser de opp verdens stiligste bil

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!