MINITEST: PEUGEOT 607 2,0 HDI

607 for flere

Peugeots flaggskip har vært hemmet av store motorer og påfølgende høy pris. Nå får du den med en avgiftssparende toliter, noe som gjør den tilgjengelig for en større kjøpergruppe.

Sist oppdatert

Peugeot 607 har så mye av de rette tingene: den er diger, linjene må kunne kalles elegante, drivlinjene er fine, den har massevis av innvendig plass, og den har veldig mye utstyr på plass allerede før du begynner å kikke i ekstrautstyrslista. Likevel er den ikke blitt noen storselger her i landet - salgstallene viser at kjøperne heller velger de tyske konkurrentene i dette segmentet med dyrere sedaner.

 

Gamle tradisjoner og inngrodd status er en ting. Kanskje også motorutvalget har hatt noe av skylden så langt? Nå fjernes den aldrende 2,2-dieselen fra Peugeots flaggskip, og i stedet er den flotte toliteren på 136 hk kommet på plass. En motor som kanskje kan virke liten på papiret, men den setter fin fart på den store bilen, og i tillegg gir den det kraftoverskuddet som en bil i såpass høy klasse bør ha. Vi har tidligere gitt motoren skryt for lite støy, og i den godt lydisolerte 607 merkes det ikke hva motoren drikker. Vel, drikker og drikker - et snittforbruk på 0,61 på mila, med påfølgende lave utslipp, er heller ikke noe å klage over.

 

På veien er 607 stillegående, og den gir en herlig storbilfølelse. Omgivelsene kjennes påkostet, og det er lite å sette fingeren på. Som vi tidligere har sagt, er 607 komfortabelt satt opp - en flott langdistansekrysser. Men på dårligere vei, særlig på brå traverser, settes dempingen av hekken fort ut av spill, med stussing og risting som resultat. Noen timer til i understell-testbenken hadde gjort seg, men det er kanskje ikke akkurat norske bygdeveier som har stått i fokus når bilen skulle bygges, heller

 

Totalpakken er likevel imponerende. Med den nye dieselmotoren har 607 potensial til å møte en større kundegruppe enn tidligere. Og ser man på hva man faktisk får for pengene, fremstår bilen som et svært godt kjøp - også sammenliknet med salgsvinnerne.

 

[email protected]

 

Tekniske data

Peugeot 607 2,0 HDi

Motor:

R4, 1997 ccm

Ytelse:

136 hk v/4000 o/min

Dreiemoment:

320 Nm v/2000 o/min

Egenvekt:

1590 kg

Bagasjerom:

509 l

Forbruk EU-mix:

0,61 l/mil

CO2-utslipp:

162 g/km

0-100 km/t (fabrikk):

11,6 sek

Toppfart:

207 km/t

Pris (fra):

442 900 kr

Denne saken ble første gang publisert 18/08 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også