Den nye bilen blir vist frem på bilutstillingen i Genève i mars, og kan skilte med flere spennende detaljer.

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje den spesielle løsningen de har valgt på bakdørene. De er såkalte selvmordsdører, noe som vil si at de åpner seg "feil" vei. Så vidt vi vet er det kun én annen bil som fortsatt er i produksjon som har dette - nemlig luksusbilen Rolls Royce Phantom. Mazda bruker også en versjon av disse dørene på sin RX-8, men der dekker fordøren bakdøren så den ikke kan åpnes separat.

Opel kaller dette noe revolusjonerende og nytt, men det er det absolutt ikke. Ryktene skal ha det til at slike dører var spesielt populære under gangster-æraen på 30-tallet. Grunnen til dette skal ha vært at det var mye enklere å dytte noen ut fra en bil i fart hvis vinden holdt døra åpen. Det er nok ikke dette Opel har hatt i tankene når de har designet nye Meriva, men heller den ekstra fleksibiliteten slike dører gir. De bedyrer at dørene er utstyrt med diverse sikkerhetssystemer, men akkurat hva slags mekanismer som skal hindre ulykker er ikke nevnt.

=

Det blir enklere å bevege seg inn og ut av baksetene med en slik løsning, og Opel hevder at det også minsker risikoen for at barn løper rett ut i trafikken. De skal også gjøre det lettere for foreldre å hjelpe barna med for eksempel setebelter, da man ikke har en dør i veien.

De fleksible baksetene vi kjenner fra dagens Meriva har ifølge produsenten blitt videreutviklet, og det skal nå være enklere å både flytte og legge ned baksetene.

Meriva blir tilgjengelig med seks forskjellige motorer, med effekt fra 75 til 140 hestekrefter. Det vil også komme en miljøoptimert modell med etternavnet EcoFlex, slik det også har blitt med blant annet Insignia og Corsa, og kanskje vi også får se en OPC-versting etter hvert.

På girkassefronten får man valget mellom to manuelle girkasser med fem eller seks gir, samt en sekstrinns automat.

Meriva vil komme i salg til sommeren, men priser og eksakt lanseringsdato er ikke klare enda. Bilen vil komme inn i et marked hvor det allerede finnes flere småspesielle og forholdsvis nye konkurrenter. Citroën C3 Picasso blir nok blant de tøffeste, da også den kan skilte med fleksible seteløsninger og god plass.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!