Fra nyttår blir det lavere avgift på biler som forurenser lite. Vi har kjørt avgiftsvinnerne.

Ikke helt uventet var småbiler med gjerrige dieselmotorer samt hybridbiler de store vinnerne i statsbudsjettet for 2010.

Det magiske tallet er 120. Det vil si at motoren din helst ikke skal ha mer enn 120 hester, og ikke slippe ut mer enn 120 gram CO2 per kilometer. Biler med under 120 hk og utslipp på 120 gram CO2 per kilometer får lavere avgifter, mens de med mer, blir dyrere. Avgiftene strammes stadig mer til desto mer forurensende og motorsterk bilen er.

Ifølge finansministeren skal dette bidra til å nå målet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler i 2012 på 120 gram per kilometer.

Hybrid best

Det er hybridbilen Toyota Prius med sine fattige 89 gram CO2 per kilometer som står frem som seierherre etter avgiftsomleggingen. Men de dieseldrevne småbilene følger hakk i hæl, med Mini Cooper D og Ford Fiesta i spissen.

Overraskelsen er kanskje at Volvo kaprer femte- og sjetteplass på listen over bilene med mest priskutt. Det er henholdsvis S40 og V50 med DRIVe-pakke, 1,6-liters diesel og start/stopp-system.

Vi i Klikk Motor har hatt mange av avgiftsvinnerne på test, og i tabellen vil du se hva som vil skje med bilens prislapp etter nyttår. Her er tester av sju av de ti beste på OFVs liste hos Bilnorge:

Klikk på modellnavnet for å lese test.

Bilmodell

CO2-utslipp/ km

Gammel pris

Differanse

Toyota Prius

89

274 500 kr

-7643 kr

Mini Cooper D

104

219 600 kr

-6509 kr

Ford Fiesta 1,6 TDCi Econetic

98

192 300 kr

-6494 kr

Volvo V50 DRIVe

104

272 900 kr

-6219 kr

Toyota IQ 1,4 D-4D

104

185 400 kr

-5900 kr

Mini Cooper D Clubman

109

240 700 kr

-5892 kr

Volkswagen Golf 1,6 TDI Bluemotion

107

239 790 kr

-5867 kr

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!