En pickup kjennetegnes som kjent av et frittstående førerhus med en eller to seterekker, pluss lasteplan. En modelltype vi ikke minst kjenner fra USA, der denne bruksbiltypen har hatt en sterk posisjon i flere tiår.

Og det er nettopp amerikanske og japanske modeller som har rådet grunnen i pickup-segmentet. Men nå får de altså selskap av tyske VW Amarok (selv om den skal produseres i Buenos Aires).

Den har dobbeltkabin og firehjulstrekk, og et design som tydelig plasserer den i VW-familien. Amarok følger opp de senere års tradisjoner med å gi slike arbeidsjern mer sikkerhet og komfort; ikke minst gjennom et interiør som kan sammenliknes med personbilenes.

=

Ved lanseringen kommer den med en toliters TDI-motor med 165 hk. Allerede ved 1500 omdreininger yter den 400 Nm. Senere kommer et rimeligere alternativ med 122 dieselgamper og 340 Nm. Begge motorene kombineres med en sekstrinns manuell girkasse.

VW lover lave CO2-utslipp, seks kollisjonsputer og omfattende elektronisk førerassistanse.

Amarok kommer i første omgang med dobbeltkabin, men i 2011 kommer også en versjon med enkeltkabin.=

Amarok kommer i første omgang med dobbeltkabin, men i 2011 kommer også en versjon med enkeltkabin.

Frem til 1. desember var det solgt 20 945 nyttekjøretøy i vektklassen under 3,5 tonn i Norge i 2009. Av dem er cirka 9000 i pickup/kassevogn-segmentet, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Et betydelig marked, altså. Ingen bombe at VW ønsker seg et enda større jafs her.

Amarok lanseres i Norge høsten 2010.

Les også:

Familiebilkongen

Vi har kjørt bilen til Jeremy Clarkson

Cowboybil for vinterføre

Bilferie - Safari i Afrika

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!