=

Elektroniske hjelpemidler er allerede merkbart til stede i moderne biler.

Tenk bare på stabilitetskontroll, GPS-navigasjon og sensorer og kameraer som holder et øye med sjåføren, og for eksempel varsler om du nærmer deg en forankjørende bil farlig fort, eller er i ferd med å sovne.

Les om en fantastisk tur i marka-GPS!

Audi og MIT (Massachusetts Institut of technology) har samarbeidet om byggingen av AIDA (Affective Intelligent Driving Agent), som tar det hele et langt skritt videre.

AIDA festes på dashbordet, og er formodentlig mindre irriterende enn "svigermor i baksetet". Men oppgavene er delvis de samme - nemlig å fortelle deg hvor du er, hvor du skal, hva du bør gjøre, og dessuten gi tilbakemeldinger på kjøringen din.

Om den er programmert for å si "hva sa jeg", de gangene du ikke hører på den, vites ikke.

Les om GPS i sladrespeilet!

AIDA lærer mens du kjører. Den noterer seg hvor du kjører, når du drar på jobben om morgenen, når du drar hjem, når og hvor du pleier å handle, og så videre. Så anbefaler den kjøreruter ut i fra sanntidsinformasjon, tipser deg om at du kanskje bør handle, og sier i fra når det er på tide å fylle drivstoff.

Les om GPS i videokameraet!

Pr. i dag er AIDA et forskningsprosjekt, men man skal ikke være sannsiger(ske) for å skjønne at dette er en fremtid som faktisk er ganske nær.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!