Dagens Toyota Avensis er kanskje ikke verdens mest spennende bil, men den byr på fin komfort og greie kjøreegenskaper, ålreit med plass og noen fine motorer. I tillegg har kvalitetsundersøkelser gang på gang vist at Avensis er en av de bilene som klarer seg aller best over tid.

Les våre Toyota-tester her

Storselger

Bilen har solgt enormt godt her i landet. Til og med juli måned var den landets sjette mest solgte bilmodell. I fjor var den Norges tredje mest solgte bilmodell, og i 2006 var den den fjerde mest solgte.

Avensis konkurrerer i et tøft segment, der biler som Volkswagen Passat, Ford Mondeo og Mazda 6 er gode alternativer.

Nå nærmer neste generasjon Avensis seg med stormskritt. Den har akkurat blitt presentert på Paris-utstillingen, og vi har fått vite det aller meste om bilen.

Vi er på plass i Paris - se alle nyhetene fra messen her.

=

Mer elegant, mer markant

Nye Avensis er ikke den mest spennende bilen på markedet, men en volumbil kan jo ikke være fryktelig eksperimentell. Se bare på forrige generasjon Citröen C5 - den var for sær for mannen i gata, og ble derfor en flopp.

Nei, Toyota-kundene faller ikke først og fremst for frekk design og revolusjonerende teknologi; her er det kvalitet og pris som gjelder, og på disse to områdene skal vi ikke se bort ifra at nye Avensis blir blant klassens beste, akkurat som forrige generasjon.

Nye Avensis er utviklet og designet i Europa, og skal bygges i England. Vi får håpe at det gjør at den får sjarm som en engelsk bil og kvalitet som en Toyota, ikke omvendt.

=

Mer miljøvennlig - og sterkere

Det er ikke bare designet som er nytt. Bilen har fått to nye bensinmotorer, i tillegg til at Toyota har videreutviklet dieselmotorene vi kjenner fra dagens modell.

Bensinmotorene du kan velge mellom er en 1,8-liter og en 2-liter, med henholdsvis 147 og 152 hestekrefter. Ikke noen voldsom forskjell, spesielt ikke når vi også tar med i beregningene at det kun skiller 19 Nm på dreiemomentfronten, og at dette er tilgjengelig ved 4000 o/min i begge motorene.

Disse motorene kan enten kombineres med en sekstrinns manuell girkasse, eller med Toyotas nye trinnløse kasse, Multidrive S. Den har åpenbare miljøfordeler over en konvensjonell automatkasse, ettersom den er programmert til å kjøre så miljøvennlig som mulig.

I diesellandet Norge er det nok heller de videreutviklede dieselmotorene som er mest aktuelle. Her har man tre alternativer, én 2-liter med 136 hester og 320 Nm og to versjoner av 2,2-literen på 150 eller 177 hestekrefter.

2,2-literen bruker Toyotas nye D-CAT-system - en kombinert katalysator og partikkelfilter. Toyota mener at dette gjør nye Avensis til en av markedets aller reneste dieselbiler.

Nye avensis vil være tilgjengelig for bestilling allerede i høst, men leveringen starter ikke før i februar 2009.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!