Mannen bak dette monsteret, Helmut Hartung, holder til i Pyreneene, og viste i år frem det som må kunne kalles hans livsverk. Bilen ved navn Hartung Sparta har blitt utviklet siden 1973!

Det syntes utvendig, og det er vel ingen som kan si at dette er messas peneste bil. Den er derimot noe av det villeste vi har sett på lenge - på grunn av teknikken som ligger bak. Her snakker vi om en rørramme med påmonterte aluminiumsplater. Motoren, som for øvrig er plassert midt i bilen, er en 6,6-liters turbodiesel V8. Den kan konfigureres etter ønske, og i den største versjonen yter den 1360 hester og 2000 Nm. Med en vekt på rundt 1400 kilo, sier det seg selv at det blir ganske sprøtt. Noen offisielle tall finnes ikke, men bilen skal visst i teorien være god for over 300 km/t.

Egenutviklet girkasse

Komforten skal være ivaretatt ved hjelp av regulerbar luftfjæring, og i enden av denne finner du dekk i størrelsen 235/50 og 335/30. Det burde med andre ord sitte ganske godt.

For å kunne tøyle de enorme kreftene, har Helmut Hartung blitt nødt til å utvikle sine egne automatgirkasser. Her er det ingen deler som er lånt fra andre produsenter. Når vi tar det med i beregningen, er det kanskje ikke så rart at han har brukt 36 år, likevel.

Les også:

Kjøp verdens raskeste bil

Sånn går det når gammel bil fronter med ny

Her skjer dødsulykkene

Prisen er uviss, men diverse nettsteder antyder at en av disse kan bli din for rundt 250 000 euro - før norske avgifter, selvfølgelig. En grovregning forteller oss da at du havner på rundt 5,5 millioner hvis du vil ha norske skilter på denne bilen. For den prisen kan du få en hel del annet som er mer enn raskt nok, og i tillegg har råd til en bil som kan frakte både deg, kona og ungene. Her er det nemlig bare plass til to passasjerer. Seteløsningen er den samme som du finner i McLaren F1, med sjåføren i midten, og en passasjer på hver side.

Om bilen noensinne vil bli produsert i noe stort antall er vel heller tvilsomt, men hvis du allerede har alle verdens biler, og fortsatt har penger igjen etter finanskrisen, kan jo dette være artig å ha i garasjen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!