Du synes kanskje du har sett den før? Det stemmer nok. Allerede i 2002 viste prøvekjøringer av VWs enlitersprosjekt at det var fullt mulig å kjøre 100 km på en liter. Og derav framkommer dessuten navnet L1.

Men det var med en superdyr konseptbil den gangen. Siden har vi hørt lite om den.

Knust bilrute? Så mye koster barnas hærverk.

Nå er nok denne nye L1 vi har bilder av her fortsatt konseptbil - dersom da VW i det hele tatt har den med seg når Frankfurtmessen åpner for pressen tirsdag 15. september.

I tråd med tidligere mål for 2010

Skal det likevel vise seg å være hold i de tekniske opplysningene som Bild am Sonntag har , og koblet mot VWs tidligere uttalte målsetting om å ha en enlitersbil på veien i 2010, så ser vi ikke helt bort fra at den kan bli til virkelighet ganske fort.

Med de eskalerende kravene både myndighetene og etter hvert markedet har til at det lages biler med lavt drivstofforbruk, så sier det seg selv at produsentene må ta alle midler i bruk. Også lett nedstøvede planer hentes fram fra nedre kontorskuff.

For bildene er etter alt å dømme ekte VW pressebilder. Og bilen har til og med fått den nye VW-fronten.

Sjekk nye VW Golf stasjonsvogn her

VW L1=

NORMAL FORAN? Forfra ser L1 ut som en tøff, moderne VW. © VW / Bild am Sonntag

36 hk diesel, DSG og 500 kg

I følge Bild am Sonntag skal bilen drives av en hekkplassert dieselmotor som yter 36 hester og den skal gires av en 7-trinns DSG-kasse (automatgir).

Kan du forkortelsen? Sjekk her.

Med ekstrem aerodynamikk, blant annet oppnådd fordi de to setene er plassert i lengderetningen, og bare 500 kilo vekt å dra på, skal bilen klare et forbruk på 0,149 liter per mil. (Og ja, dermed har de vel trukket enlitersbilnavnet så langt det er mulig uten at det blir direkte misvisende.)

Dette er imidlertid forbruk målt i henhold til EU-syklusen, og bilen får dermed et CO2-utslipp på bare 39 gram per kilometer.

Hvor mye slipper du ut? Sjekk CO2-kalkulatoren.

VW L1=

SÆR BAK: Hekken likner mer på noe fra ""Tilbake til fremtiden"". © VW / Bild am Sonntag

For sært for folk flest?

Men selv om L1 både er fascinerende og tøff, vil den nok måtte kjempe en hard kamp for å få aksept hos kjøperne. For det første kan det jo virke skrekkelig usosialt å ikke sitte ved siden av hverandre.

Dessuten er bilen forholdsvis lang (3,8 meter) til å være en trang toseter med høyst begrenset bagasjeplass (50 liter). Med andre ord trenger den en full parkeringsplass.

Mer plass? Les om den familiekongen VW T5

Eggeskall

Så har vi sikkerhet da. For årsaken til at de fleste familebiler på markedet nærmer seg halvannet tonn, er jo først og fremt økede krav til sikkerhet.

L1 er liten og lav - og vil nok helst gi følelsen av å sitte i et eggeskall.

Se også: En annen bil med samme type dører - overdådige Mercedes SLS AMG.

VW L1=

HELT INNKAPSLET: Av hensyn til aerodynamikken er bakhjulene helt innkapslet. Det forsterker inntrykket av en helt anderledes bil. © VW / Bild am Sonntag

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!