Det er den svenske bildesigneren Daniel Paulin, med bakgrunn far blant annet Ford C-max, som har ansvaret for designet på Devon GTX.

Bilen skal utstråle en blanding av fortid og fremtid. Og GTX er minimalistisk, noe designeren selv sier er for å binde føreren enda tettere til bilen.

Se også: E-type gjenfødt

Tung pengesekk

Devon Motorworks har tung pengesekk i bakhånd og lang racingerfaring på høyt nivå, og de har fått med seg et universitet for å finslipe aerodynamikken og den tidligere Le Mans-vinneren Justin Bell for testing og understellsjobbing.

Bell er for øvrig sønn av Derek Bell og har kjørt racing sammen med faren, for dere som er interessert i racing.

Devon hadde opprinnelig planer om å kjøpe Viper-varemerket fra Dodge-konkursboet. Men nå ser det ut til at Fiat har fått med Viper i overtakelsen.

Se også: Ringenrekord med Viper

V10 og 600 hk

Likevel blir vi ikke overrasket om det blir nettopp en Viper-motor under panseret på Devon GTX; en 8,4-liters V10 på 600 hk burde fungere greit.

Den motoren tåler dessuten trimming ganske greit, så om de vil ha 1000 hk i stedet går det også an å fikse med litt tvangsmating.

Se også: Venom GT med 1000 hk

1,5 av 2 mål oppnådd

Produsenten hadde planene klare: Først skulle de sette rundetidsrekord på den beryktede Nürburgring i juli. Deretter var planen at bilen skal presenteres for publikum på den prestisjetunge bil-skjønnhetsoppvisningen Concours d'Elegance på Pebble Beach i California som åpner denne uken.

Ringenrekorden har de åpenbart utsatt inn til videre. Til gjengjeld har de etter egen opplysning akkurat satt runderekord for produksjonsbiler på Laguna Seca med tiden 1.35.075. Ikke verst erstatning.

Så får vi se, da, om det blir født en ny stjerne, eller om Devon GTX går inn i historien som enda en drømmebil som forblir drømmebil.

Les også: Her er ekspertenes drømmebiler

devon gtx=

STIG INN: Devon GTX. © Devon

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!