Prøvekjørt: Volvo V70 DRIVé

Rimelig premiumbil

Volvo V70 DRIVé, som er deres miljøvariant av den populære familiebilen, ypper til kamp mot biler som VW Passat Bluemotion og Ford Monde Econetic.

Sist oppdatert

129 gr/km

Den firesylindrede 1,6-literen under panseret kjenner vi fra før, vi har kjørt den både i C30 og V50. Men nå har den altså funnet veien ned under panseret i store V70, vi sier store da mange sikkert tenker at bilen rett og slett er for tung til en såpass liten motor.

Men nei, den lille dieselen på 109 hester og 240 Nm gjør en god jobb. Fort går det ikke, men fartsressursene er mer enn tilstrekkelige. Litt turtall trenger den riktignok, og den trives ikke særlig godt under 1500 o/min.

Gunstig

TETTERE GRILL: Grillen er 60% tettere enn i en vanlig V70, det gir bedre aerodynamikk. Samtidig er bilen senket 2 cm foran og 1,5 cm bak.
TETTERE GRILL: Grillen er 60% tettere enn i en vanlig V70, det gir bedre aerodynamikk. Samtidig er bilen senket 2 cm foran og 1,5 cm bak. Foto: Handeland, Petter

Med våre utslippsbaserte avgiftsregler er det godt at bilprodusentene kommer med slike miljøvarianter, for med sine 129 gram CO2 pr kilometer havner V70 DRIVé på en pris langt rimeligere enn det vi har sett tidligere. Forbruket på 0,49 l/mil ved blandet kjøring er like lavt som VW Passat Bluemotion.

Da vi testet V70 med 2-liters diesel tildigere skrøt vi av hvor mye bil man egentlig fikk for pengene. Under 400 000 kr for en V70 er ikke ille. Men med DRIVé settes denne prisen i skyggen, for med sine 342 900 kr er vi vitne till den rimeligste V70 hittil.

Les også

Dyr, deilig sommerbil

Perfekt for norske veier

Optimalisert

FIN FLYT: Bedre aerodynamikk og lavere rullemotstand bidrar til lavere forbruk og lavere utslipp av CO2.
FIN FLYT: Bedre aerodynamikk og lavere rullemotstand bidrar til lavere forbruk og lavere utslipp av CO2. Foto: Handeland, Petter

Det er ikke bare software-biten i motoren som har fått en oppdatering, også eksteriøret har blitt oppgradert for å senke forbruk og utslipp. I tillegg vil en girvelger på dashbordet hele tiden fortelle når man burde gire for å kjøre mest økonomisk.

Luftmotstand er som kjent veldig viktig når vi snakker om utslipp og forbruk.

Derfor er V70 DRIVé senket 20 mm foran og 15 mm bak, dekk med lavere rullemotstand, den har fått en tettere grill, samt andre utvekslingsforhold i tredje, fjerde og femte gir.

Les også

Volvo XC60

Bil som rommer et basketballag

Lansering

V70 DRIVé ventes til landet og ut i butikkene mot slutten av september, og Volvo sater på rundt 300 solgte biler ut året.

0,49 L/MIL: Ved blandet kjøring er Volvo V70 DRIVé oppgitt til et forbruk på 0,49 liter per mil. På landeveien synker vi enda lavere.
0,49 L/MIL: Ved blandet kjøring er Volvo V70 DRIVé oppgitt til et forbruk på 0,49 liter per mil. På landeveien synker vi enda lavere. Foto: Handeland, Petter

En ny V70 for under 350 000 kroner er bra, men unner man seg litt utstyr spretter prisen fort opp mot de 400 - men da begynner det også å lukte litt premium av det hele.

Se alle våre biltester her

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også