Kort sagt:

+ Kjøreglad

+ Utseende

+ Rimelige utstyrspakker


- Mye dekkstøy

- Mangler litt krefter

- Rett og slett litt for middelmådig

Nye Mazda 3 har mange av de samme trekkene som forgjengeren, men den har fått et litt barskere uttrykk. Det har gjort at den er en av de tøffeste bilene i klassen rent utseendemessig. Med den velkjente dieselmotoren på 1,6 liter, som vi også finner i flere av konkurrentene, er den ikke skremmende rask, men den gjør likevel en god figur.

Kjøreegenskaper: 4

Med en egenvekt på drøye 1300 kilo er dette en forholdsvis lett bil, og det merkes når svingene kommer tett. Den styrer dit du vil, og svarer med trygg understyring hvis du dytter den over grensen, som ofte er lenger unna enn du tror.

Du skal ikke se bort fra at du blir sittende med et smil om munnen hvis du roter deg inn på en svingete og folketom vei. Selv om den kan være leken hvis du ber den om det, føles den likevel trygg når du bruker den til hverdagskjøring.

Understellet gjør en god jobb når det kommer til å holde alle fire hjulene på bakken, selv om heller ikke denne bilen klarer å oppheve noen fysiske lover.

=

Tekniske data

MOTOR, CCM: R4 / 1560

EFFEKT, HK: 109

DREIEMOMENT, NM: 240

EGENVEKT, KG: 1335

TILHENGERVEKT, KG: 750 / 1300

BAGASJEROM, LITER: 340

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

FORBRUK, TESTRUTE: 0,54

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11

TOPPFART, KM/T: 185

PRIS FRA, KR: 219.500

PRIS TESTBIL FRA, KR:234.500

Motor: 4

Akkurat tilstrekkelig med kraft, og akkurat støysvak nok til at det ikke blir plagsomt er kortversjonen.

Med 109 hester og 240 Nm gjør den en helt grei figur, men når motbakkene blir lange og tunge mangler den litt kraft - selv med tom bil.

Vår testbil hadde kun gått i overkant av 2000 kilometer, og var derfor ikke innkjørt enda. Erfaringsmessig vil man oppleve motoren som både kvikkere og sterkere etter enda noen tusen kilometer.

De 109 hestene gjør en helt grei figur, men når motbakkene blir lange og tunge mangler den litt i mellomregisteret.

Den femtrinns girkassen er også med på å trekke inntrykket litt ned. Den er litt for høyt giret til å passe perfekt med denne motoren, og vi skulle gjerne sett en sekstrinns manuell kasse i stedet.

Ytelser: 3

Elleve sekunder til hundre er helt greit i denne klassen. Bilen oppleves ikke som sprek, men til normal langkjøring har den likevel nok kraft.

På vår nesten 20 mil lange testrute målte vi forbruket til 0,54 liter per mil. Den inneholder for det meste normal landeveiskjøring, men også noen heftige motbakker og litt motorveikjøring.

Eksteriør: 5

Mazda 3 har blitt tøffere, med større luftinntak og bredere skjermer. Det gjør at den får et aggressivt utseende, som skiller seg litt ut.

Designavdelingen hos Mazda har tydeligvis bestemt seg for å gjøre som Audi - lage en front som er lett gjenkjennelig. Det har de helt klart gjort, og det "smilende" luftinntaket i fronten er med på å understreke Mazdas Zoom-zoom-slagord.

Interiør: 4

Interiøret er ikke spesielt spennende, men kvalitetsinntrykket har bedret seg en del i forhold til den forrige modellen. Mykere materialer og et mer moderne preg er med på å dra det opp. Mazda 3 er likevel ikke helt på høyde med de europeiske konkurrentene, og da spesielt storselgeren Golf, når det kommer til interiøret.

Øverst på dashbordet finner du nå en kjørecomputer, noe som er med på å holde blikket på rett sted - nemlig ved frontruta.

Plassen er, som så mye annet med denne bilen, helt grei. 340 liter bagasjeromvolum gjør at denne plasserer midt på treet i klassen. I kupeen merker man at det er en småbil, men uten at det føles trangt.

Komfort: 3

Selv med 17-tommers felger er komforten god. Bilen svelger ujevnheter på en tilfredsstillende måte, og selv om den er god i svingene blir den ikke for stiv for normal kjøring.

En del dekkstøy må man tåle i denne bilen, men heller ikke det er voldsomt sjenerende.

Som så ofte ellers i japanske biler er ikke setene i Mazda 3 konstruert for oss høyreiste nordmenn. Sitteputen blir litt kort, og det kan være vanskelig å finne en god sittestilling hvis du er en smule høyere enn gjennomsnittet.

Sikkerhet: 4

Nye Mazda 3 har ikke blitt testet av Euro NCAP, men den forrige modellen fikk fire stjerner. Den gang hadde den nok poeng til å få fem stjerner, men hadde problemer med dashborddetaljer som kunne skade hoftene på fører og passasjer. Ettersom Mazda 3 nå har fått et nytt dashbord, er det rimelig å anta at de har utbedret dette.

Den forrige modellen fikk også tre av fem stjerner for barnesikkerhet, og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Bilen leveres med både ABS og stabilitetskontroll som standardutstyr, og en hel rekke sikkerhetsutstyr kan leveres mot et tillegg i prisen.

Pris/ utstyr: 4

Mazda 3 er ikke voldsomt mye billigere enn konkurrentene. Med en startpris på 234.500 skiller det i overkant av 11.000 kroner opp til en Golf med 105-hesters dieselmotor.

Utstyrspakkene er til gjengjeld forholdsvis rimelige. Vår testbil hadde den største utstyrspakken (Advanced Plus) som er tilgjengelig med 1,6-liters diesel. Den inneholder blant annet cruise-control og stor stereo.

Hvis du vil ha skinnseter er dette kun tilgjengelig i kombinasjon med utstyrspakken Sport - som du ikke får på annet enn 2,2-liters diesel og 2-liters bensin. Hvis du vil ha integrert navigasjon fordrer også dette at du velger Advanced Plus-pakken.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mazda 3 er både kjøreglad og forholdsvis komfortabel. Prisen er også konkurransedyktig. Bilen er ikke klasseledende på noen spesielle områder bortsett fra kanskje rent utseendemessig, men heller midt på treet når det gjelder det meste. Vi ser likevel ikke bort fra at dette blir en bil man får se mange av på veien fremover, da den alt i alt gjør en god figur i vår test.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!