En hydrogendrevet Mazda RX-8 har tidligere blitt liksom-levert til Norge, men det var en versjon med japanske spesifikasjoner. Fredag 24. april var den første bilen med norske spesifikasjoner klar.

Den leveres i forbindelse med den omtalte "Hydrogenveien" mellom Oslo og Stavanger. I alt 30 hydrogendrevne RX-8 skal leveres til Norge og Hynor-prosjektet .

Leies ut

Flere av bilene skal leases ut til den som er villig til å betale hva det koster. Summen er 9000 kroner, om du i tillegg spytter i et kontantinnskudd på 200 000 kroner. Ellers er prisen 16 000 kroner måneden pluss moms.

Dyrt? Javisst. Men så kan du regne med at leaserne vil være firmaer som ønsker å fremstå som miljøbevisste.

Dessuten må de "norske" bilene - som har en bensintank på kun fem liter som backup - nødvendigvis bevege seg på aksen Oslo-Stavanger, der etter hvert fem hydrogenstasjoner skal befinne seg (pluss en i Bergen og en på Lillestrøm).

Denne kan du trygt ligge bak. Her kommer bare vann ut.=

RENNER UT: Denne kan du trygt ligge bak. Her kommer bare vann ut.

Offisiell veiåpning

Mazda RX-8 Hydrogen RE vil bli avduket og presentert 11. mai - samme dag som miljøbilløpet EVS Viking Rally starter i Oslo, med målgang i Stavanger.

Løpet er også den offisielle åpningen av Hydrogenveien, og er knyttet opp mot EVS24-konferansen i Stavanger.

Underveis kan man glede seg over at kun vann tyter ut bak, og at man dessuten får passere de 6-7 bomringene som finnes mellom hovedstaden og oljebyen gratis.

RX-8 Hydrogen har en liten bensintank som backup, men drives primært av hydrogen.=

LITT BENSIN OGSÅ: RX-8 Hydrogen har en liten bensintank som backup, men drives primært av hydrogen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!