Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris

Toyota Auris stikker seg ikke ut på noen måte. Den gjør ganske enkelt jobben, på en komfortabel og ryddig måte – uten å overraske. Vi testet den med det perfekte motorvalget: 90-hesters diesel.

Sist oppdatert

Toyota Auris er trivelig å kjøre, uten å være morsom. Komforten er fin, både på god og dårlig vei. Den 90 hk sterke dieselmotoren er veldig fin, og passer utmerket i bilen. Men i jakten etter å bli litt mer ungdommelig, har Toyota fjernet noe av det praktiske i kompaktbilen.

Kjøreegenskaper: 4

Trygghet er stikkordet for kjøreegenskapene i Toyota Auris. Den er ikke voldsomt presis og involverende; her er det komfort og ryddighet som står i fokus. Når du presser på, svarer den med kontant understyring, og ESP-systemet holder stramme tøyler.

Motor: 5

Vi har gitt den 1,4 liter store dieselmotoren mye skryt tidligere, og den fungerer veldig fint i Auris også. Kraftutviklingen er herlig jevn, og det merkes ikke at den faktisk har lite slagvolum. 90 hk er tilgjengelig ved 3800 o/min, og hele veien fra 1800 til 3000 o/min har du 190 Nm til rådighet. Dette er nok til at Auris føles kvikk. Femtrinnsgirkassa er veltilpasset og lettsjaltet, men vi ønsker oss et sjettegir. Støynivået er også imponerende lavt; dette er den perfekte motoren i Auris.

Ytelser: 4

0-100 km/t på tolv sekunder og 175 km/t som toppfart er ikke akkurat skremmende, men i praksis oppleves Toyota Auris 1,4 D-4D som kvikk. Særlig mellomregisteret imponerer; den er sterk og fleksibel.

Eksteriør: 3

Toyota Auris er ment å tekkes et stort publikum, og er tydelig designet for å ikke støte noen. Resultatet er anonymt, mens MPV-hintene gir store vindusflater og høyt tak. Det siste gjør den jo lett å komme ut og inn av, men bidrar også til å gjøre den enda mer usporty.

Interiør: 4

Det høye taket gir Toyota Auris god innvendig høyde. Den er rommelig, både foran og bak, og en enkel og praktisk bakseteløsning gjør det lett å få ekstra lasteplass i bilen. Vi klarer ikke å bli vant til førerplassen og utnyttelsen av plassen foran; selv om ergonomien er god, stjeler den høye, prangende og blanke midtkonsollen mye plass. Den gir reflekser i frontruta, og mangelen på oppbevaringsrom for mobil og nøkler og slikt - og svært vanskelig tilgjengelighet til det lille rommet som finnes under midtkonsollen - gjør at vi savner det praktiske som forgjengeren Corolla bød på. Den høye, oppreiste sittestillingen kan også bli litt vel MPV-aktig for enkelte.

Komfort: 5

Med den lille dieselmotoren i snuta og standardbilens relativt små hjul er Auris en av de mest komfortable bilene i klassen. Humpete brostein, telehiv og ødelagt asfalt takles på en flott måte, uten at man merker noe særlig inni bilen. Støynivået er behagelig, og sittestilling, godt utsyn og en fleksibel motor bidrar til at Toyota Auris 1,4 D-4D blir et trivelig følge på korte og lange turer i avslappet tempo.

Sikkerhet: 5

Som forventet for alle nye biler, fikk også Toyota Auris full pott for voksenbeskyttelse i kollisjonstesten hos EuroNCAP. Den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av barn, og fire for fotgjengerbeskyttelse. Det standardmonterte sikkerhetsutstyret inkluderer ting som ESP, seks kollisjonsputer, nakkestøtter med anti-whiplash-system foran og ISOFIX-fester for barneseter.

Pris/utstyr: 5

Med 1,4-liters dieselmotor begynner Toyota Auris-prisen i skrivende stund på 232 700 kroner. Da får du en helt ålreit utstyrt bil, men det koster ikke så voldsomt mye å gå opp et hakk eller to for å få mer hyggelig utstyr. Toyotas modeller har generelt høy annenhåndsverdi, og driftskostnadene antas også å være lave. Dieselmotorens lave forbruk bidrar også til å holde eiekostnadene nede.

Denne saken ble første gang publisert 19/05 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også