Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft

Mazda 3 leverer japansk driftssikkerhet og europeiske kjøreegenskaper. Ingen dum kombinasjon.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fornuftig pris/utstyrsforhold

+ Høy kvalitet

+ God sittestilling

- Noe motorstøy på høye turtall

- Noe dekkstøy

- Middels bagasjeplass

Mazda 3 konkurrerer mot typiske storselgere som Toyota Corolla og VW Golf. Den leveres som fem-dørs kombi eller fire-dørs sedan. Hvis ikke kravene til bagasjeplass og fleksibilitet er så store, kan biler i denne klassen fungere greit som familiebiler. Prismessig strekker Mazda 3 seg fra snaut 200 000 kroner for en 1,4-liters versjon, til over 300 000 for en velutstyrt versjon med 150 hk 2,0-liter.

Mazda 3 kombinerer europeisk kjørefølelse med japansk kvalitet. I tillegg er bilen praktisk og konkurransedyktig på pris og utstyr.

Plass: Som forventet

Mazda 3 har plassforhold som forventet for en bil i denne klassen. Relativt lang akselavstand betyr god benplass også for voksne i baksetet. Foran er det gode justeringsmuligheter som gir spillerom for lange personer.

Bagasjeplassen er ikke like stor, men utformingen av lasterommet gjør det greit å utnytte den plassen som er.

Veiegenskaper: Suveren kjørefølelse

Mazda 3 kjører veldig fint. Den er sikker på foten med bra stabilitetskontroll som standardutstyr. I tillegg er den lettkjørt, med en meget presis styring.

Det beste er likevel den inspirerende kjørefølelsen, som gir deg veldig god kontakt med veien. Mazda 3 har godt veigrep og du skal kjøre friskt før forhjulene gir signal om at de mister noe av veigrepet.

Motor: Standardvare

Mazda 3 har en 1,6 liter bensinmotor med 105 hk som vanligste motoralternativ. Det gir ytelser som er ganske normale i forhold til sammenlignbare konkurrenter og tilstrekkelige til vanlig bruk. Du har ikke all verdens kraft på lave turtall og motoren våkner til liv fra drøyt 3000 o/m. En relativt kort utveksling gjør 5. gir brukbart også i norsk hastighet. Motoren støyer en del på høye turtall.

Kvalitet: Trygg på Mazda

Mazda 3 lever opp til det gode omdømmet Mazda har rundt kvalitet og driftssikkerhet. Brukererfaringer med Mazda er bra og bilen virker solid teknisk og finishmessig.

Mazda gir 3 år/100 000 km nybilgaranti, 12 år mot gjennomrusting og 3 års lakkgaranti.

Miljø: Godt gjennomsnitt

Mazda 3 konkurrerer i en bilklasse der det finnes drivstoffgjerrige diesel- og hybridbiler. Med 1,6-liters bensinmotor er ikke bilen noen stor miljøsynder, men det finnes altså alternativer som slipper ut mindre - bl.a. dieselversjonen av Mazda 3.

Forbruket ligger på 0,69 l/mil ved EU-mix, 0,89 l/mil ved bykjøring og 0,57 l/mil ved bykjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 162 g/km.

Komfort: Godt helhetsinntrykk

Mazda 3 er en behagelig bil, men det er enkelte ting som trekker ned helhetsinntrykket. Fjæringen er ganske stram, men gir akseptabel komfort. Støynivået fra dekkene ved landeveiskjøring og motoren på høye turtall er litt for høyt.

Seter og sittestilling er fremragende, mens instrumentering og betjening heller ikke gir grunn til å klage.

Sikkerhet: Svakhet ved frontkollisjon

Mazda 3 ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Bilen oppnådde god nok totalscore til fem stjerner for beskyttelse av voksne, men fikk kritikk på grunn av fare for skader i øvre benregion som følge av strukturer i dashbordet. Resultatet for passasjerens venstre kne- og lårregion trakk spesielt ned i vurderingen. Sikkerhetsutstyret er som normalt for klassen.

Økonomi: Bilhold du har råd til

Et fornuftig utstyrsnivå, god bruktverdi og en historie med lite trøbbel gir forhåpninger om at Mazda 3 skal være en relativt rimelig bil å eie. Driftsutgiftene er ikke skremmende og serviceintervallet på 20 000 km mellom hovedservice. Prismessig tåler Mazda 3 en sammenlikning med de aller fleste konkurrentene.

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda 3
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen