Lansering: Citroën C3 Picasso 1,6 HDI 110 2009-modell

Kunstnerisk flerbruksbil

Nye C3 Picasso er en diger liten bil i en viktig klasse, en beautybag for familien.

Sist oppdatert

Tekniske data Citroen C3 Picasso

  • Lengde, mm: 4080
  • Bredde, mm: 1730
  • Høyde, mm: 1620
  • Motor: R4, 1560 ccm
  • Effekt, hk: 109 v/ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 240 (260) v/1750 o/min
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,49
  • CO2-utslipp, gr/km: 130
  • Pris, fra: ikke klar, anslått 230 - 235 000 kroner
  • Garantitid, år: 3
  • Informasjon: www.citroen.no

Klikk.no i Barcelona: Verden er full av små, praktiske biler. Trenger vi en til? Vel, nå som verden strammer livreimen, er det kanskje ikke så dumt å se grundigere på biler du strengt tatt kan klare deg med.

Det vil si, er er du blant dem som utnytter plassen i din Passat eller Mondeo til fulle, så trenger du nok ikke lese videre. På den annen side, du blir garantert overrasket over hvor mye det er mulig å få med seg i slike "minibiler".

Les om mini-MPV-favorittene

Kapre kunder fra Golf?

Kort fortalt: Store lille C3 Picasso rommer minst like mye som en Golf. Bilen har vågal design, og kan leveres både med 95-hesters bensinmotor og 110-hesters diesel. Levering skjer tidligst etter påske en gang, til startpriser på henholdsvis 205.000 og ca. 230.000 kroner.

Nærmeste konkurrenter i type og størrelse er biler som Opel Meriva og Nissan Note, kanskje også Peugeot 207 SW. Vår første tanke bak rattet i bilen var imidlertid: C3 Picasso kan faktisk være et smart alternativ for dem som ellers ville vurdert en bil i Golf-klassen.

SUV-LIGHT: Bilen har flere frekke designløsninger, og den store høyden bidrar til lette fornemmelser av SUV.
SUV-LIGHT: Bilen har flere frekke designløsninger, og den store høyden bidrar til lette fornemmelser av SUV. Foto: Haakon Førde

Plusspoeng:

  • Stor plass i liten bil
  • Sosialt innredet
  • Artig utstråling

Minuspoeng:

  • "Feil" dieselutgave
  • Høy vekt
  • Noe vag i presisjonen

Fortsatt interessert? Les mer:

Les test: Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDi

Bedre navn: C3,8

C3 Picasso er en såkalt mini-MPV. Det vil si en flerbruksbilutgave av en alminnelig liten bil, småbilen C3. Men å gi den nye MPV-en C3 i navnet, er nesten misvisende.

Bilen er så mye større enn 3,88 meter lange C3 at den minst burde hett C3,7 eller 3,8. For den nye Picasso-utgaven er hele 20 centimeter lenger, altså godt over fire meter. Dermed er den bare en kraftig håndbredde kortere enn storebror C4 på 4,2 meter. Eller en VW Golf for dem som synes det er en enklere bil å sammenlikne med.

Genial i høyden

Men så har vi høyden på bilen. Det geniale med mini-MPV-ene, som man med litt godvilje kan si ble skapt av Toyota Yaris (nå 3,75 meter) og Mercedes A-klasse (nå 3,84 meter) mot slutten av forrige århundre, kan nemlig sammenfattes i én enkelt faktor: De er bygget i høyden.

Påstanden er selvsagt en grov forenkling. Praktiske biler er laget siden artenes opprinnelse ble skrevet. Men hovedpoeget er at flerbruksbiler IKKE er biler etter klassisk definisjonen (altså et dynamisk kjøretøy på fire hjul der lav høyde og tyngdepunkt sikrer både gode kjøreegenskaper og lav luftmotstand).

Nei, MPV-er kan best defineres som gjenstander egnet til å forflytte seg og sitt i, og som tilfeldigvis har form som en bil.

Stabler innholdet effektivt

Den ekstra MPV-høyden gir nemlig helt andre muligheter for å stable innholdet og disponere volumet enn i en lav og tight personbil (på bekostning av luftmotstand og kjøreegenskaper).

Mest påtagelig er at familien inne i MPV-er slipper å sitte med beina framstrakt. I stedet kan de sitte med beins ned som i alminnelige stoler, og som derfor kan plasseres atskillig nærmere hverandre i lengderetningen. Netopp derfor kan du i mange MPV-er se at det er stablet inn tre seterader påforbløffende kort lengde.

C3 Picasso er imidlertid for kort til tre seterader, og nøyer seg med å være en normal femseter. Men god høyde over hodet bidrar også til et snev av luksusfølelse. For en familie på langtur kan det garantert bidra til å dempe effekten av å sitte tett.

Se også Porsche 911 med glasstak

Spesielt franskmennen har i tillegg tatt i bruk glasstakløsninger (ekstrautstyr) i stor skala. De har skjønt hvor viktig følelsen av stort rom godt lys og utsyn har for velværet for dem som befinner seg i kupeen. Biler som C3 Picasso kan derfor godt oppfattes som familiens mobile stue.

Stueinteriør kan du også lese om på Klikk Bolig.

Fleksibelt interiør, lite nytt

AVE MARIA: Innvendig gir høyden og glasstaket (ekstrautstyr) sammen en imponerende katedralfølelse til å være i en så kort bil.
AVE MARIA: Innvendig gir høyden og glasstaket (ekstrautstyr) sammen en imponerende katedralfølelse til å være i en så kort bil. Foto: Haakon Førde

De siste årene har bilprodusentene lansert stadig flere interiørtriks for å maksimere utnyttelsesgraden avhengig av hva du frakter - enten det er langbeinte oldefar som skal ha plass i baksetet, eller om du skal ha plass til den nye vaskemaskinen fra Elkjøp.

Denne gang bringer imidlertid ikke C3 Picasso noe nytt til markedet. Bilen har lengdeforskyvbare bakseter (15 cm) som kan deles 60-40. Men de kan IKKE taes ut som tidligere er antydet.

Bakseteryggene kan imidlertid vinkles i to trinn, og de kan med et håndgrep legges til et flatt bagasjeromsgulv. Dypden er godt utnyttet og gulvet kan plasseres i to høyder. Også passasjerforsetet kan legges flatt, som dermed utløser en makslengde på hele 2,4 meter til innvendig last.

Med fra 400 til 1500 liter bagasjeromsvolum matcher altså den korte bilen nesten en alminnelig stor familiestasjonsvogn.

Les om våre familiefavoritter

Anstendig fransk komfort

Så er spørsmålet om ikke alle disse praktiske egenskapene går på bekostning av komfort og dynamikk? Nei, det ødelegger i hvert fall ikke komforten - det er tross alt en fransk bil.

Høyden gjør det for eksempel mulig å sette seg inn i bilen, ikke ned. Det gjør inn- og utstigning til noe alle med ryggplager eller stive knær vil sette pris på. Samtidig gir den forholdsvis høye sittestillingen god oversikt i trafikken.

Bilen er dessuten akseptabelt stillegående. På god spansk asfalt i spanske hastigheter var verken hjulstøy eller motorstøy sjenerende - men heller ikke helt fraværende.

Akseptable kjøreegenskaper

Kjøredynamikken er dessuten etter denne journalistens oppfatning helt grei - i forhold til bruket bilen er tiltenkt.

I god Citroën-stil er chassiset mykt og komfortabelt, noe som til en viss grad går utover presisjonen (det burde ikke være noe problem i Norge, som er overbefolket av upresise SUV-er).

Les om våre SUV-favoritter.

PICASSO: Slik en genial kunstner levde .- i Syden.
PICASSO: Slik en genial kunstner levde .- i Syden. Foto: Haakon Førde

Og det er ikke verre enn at du etter kort tid bak rattet har justert deg inn på bilens bevegelsesmønster. Så lenge man holder seg til anstendig trafikkadferd, er bilen faktisk en effektiv kjøremaskin opp til ganske høyt tempo.

Høyden gjør riktignok at den tidlig vagger litt som en små-SUV, men deretter klistrer den seg likevel til asfalten gjennom svingene. Og den takler både skarpe og lange ujevnheter med stil og dannelse.

Men husk: Denne bilen vurderer man ganske enkelt ikke som et sportlig alternativ - det framgår av eksteriøret.

Feil motorvalg fra Citroen Norge?

C3 Picasso lanseres med fire motoralternativer, to bensinutgaver og to med diesel, men bare to av alternativene kommer til Norge.

Citroën Norge har valgt den svakeste av de to bensinmotorene, en 1,4-liter med 95 hester som rimelig innstegsutgave. Det går selvsagt helt greit om man ikke stiller store krav til motorstyrke, men er ideelt sett litt snaut til bilen, først og fremst grunnet vekten på gode 1300 kilo.

Prøvekjøringen viser at heller ikke den sterkeste bensinmotoren, en 1,6-liter med 120 hester er noen luksusmaskin i C3 Picasso. Bensinmotoren oppleves fortsatt som dvask - og mer "utpint" enn "inspirert" om man utfordrer den.

Test av de 10 sikreste familiebilene

Av de to tilgjengelige dieselutgavene (i prinsippet samme motor med forskjellig effektuttak) har imidlertid importøren valgt å tilby den sterkeste utgaven, med 110 hester.

Denne fungerer ypperlig i bilen, og det er hyggelig - spesielt for kategorien C3 Picasso-kjøpere som med bilvalget velger å "snobbe ned", og som derfor kanskje kan unne seg litt ekstra på motorfronten.

Likevel, når 90-hesteren også fungerer såpass bra i bilen i de fleste situasjoner, hadde det som hadde vært vårt valg om den ble tilgjengelig. Ikke minst er motoren smidig og behagelig i bytrafikk, og antagelig vil den koste 20.000-25.000 kroner mindre. Rundt 10 prosent av bilens pris er en betydelig forskjell i et prissegment med mye fint å velge mellom.

Merk at alle bilene er utstyr med femtrinns girkasser. Og i alle bilene er den lange rørespaken det minst presise førerverktøyet i bilen - på tross av at girspaken er hendig plassert i en høy konsoll mellom forsetene.

Trivsel i stuen

BUTT OG STUTT: Nye C3 Picasso er tøff i trynet, med en høy og butt framtoning.
BUTT OG STUTT: Nye C3 Picasso er tøff i trynet, med en høy og butt framtoning. Foto: Haakon Førde

Førerplassen gir forøvrig høy grad av trivsel - spesielt om man er av den familiære og sosiale typen. Det digre arealet fram til frontruten har bokstavelig talt plass til en skog av wunderbaum, bortsett fra at bilen selvsagt er utstyr med sin egen luktpatron.

Langt der framme på "stuebordet" sitter dessuten instrumentene og sørger for god informasjonsdeling med alle i bilen. Instrumentene er fordelt på tre paneler for forskjellig type opplysninger. Uvant om du ikke kjører Citroën fra før, men det fungerer helt greit. Et lite ekstra sladrespeil gjør dessuten kommunikasjon med baksetet ekstra lett.

Praktisk er det også at det rundt i bilen finnes en rekke fine små og store oppbevaringsrom, mange med artige detaljer og fasong.

Miljø og sikkerhet forfamilien

Bilen er ikke krasjet av Euro NCAP ennå, men har et anstendig nivå av sikkerhet. Antiskrenssystem (ESP) er standard i Norge, og bilen har seks kollisjonsputer.

Miljøprofilen på 110-hesteren er dessuten anstendig, med et blandet EU-forbruk på 0,49 liter per mil (under forutsetning av at bilen er utstyrt 16-tomshjul og antagelig EnergySaver-dekk).

Det gir et CO2-utslipp på 130 gram per kilometer, og dermed bidrar du et stykke på vei til en renere norsk bilpark. Gjennomsnittet for nye biler solgt i januar i år var 152 gram per kilometer.

OK priser, men husk ekstrautstyr

I skrivende stund har Citroën oppgitt 205.000 kroner som startpris for bensinmotoren med 95 hester. Dieselutgaven er det ikke offisiell pris på ennå, men basert på at prisforskjellen for storebror C4 med de samme to motorene er 30.000 kroner, tipper vi en startpris på 230.000 til 235.000 kroner for dieselutgaven..

Merk at du får mange spennende biler i dette prissegmentet. Og kanskje nettopp derfor mener vi at en 90-hestersutgave til under 220.000 kroner hadde vært mer aktuell for mange. Men det gjenstår å se.

Husk bare at startprisen er et utgangspunkt. Begge utgavene kommer i Citroens såkalte Confort utstyrsnivå, og C3 Picasso fortjener minimum glasstak som ekstrautstyr. Gjerne også navigasjon for å bevare familiefreden.

Av eksteriøret du ser på bildene er det verdt å merke seg at de takrailsene og de tøffe 17-tommersfelgene begge deler bidrar sterkt til det røffe og tøffe looket. Uten disse blir bilen straks mye mer diskré og alminnelig.

Men ligger Citroen på Tyvenes Topp 10?

DEMOKRATISK: Instrumentkonsollen i midten er godt synlig for alle i bilen.
DEMOKRATISK: Instrumentkonsollen i midten er godt synlig for alle i bilen. Foto: Haakon Førde

Konklusjon: Betydelig potensial

Ut fra en begrenset prøvekjøring og begrenset informasjon om priser og ekstrautstyr, virker C3 Picasso meget lovende. Ikke minst kan den profittere på størrelsen.

For den er fortsatt en mini-MPV, men er betydelig lenger en de minste i klassen, som Mercedes A-klasse med flere. Samtidig er den både høyere og tøffere enn biler som Nissan Note og Opel Meriva.

C3 Picasso har i våre øyne derfor et betydelig potensial i en klasse som kan øke i omfang i tiden som kommer.

...men et kulturgap å krysse

Spørsmålet er likevel om tilstrekkelig mange nordmenn er klar for å krysse dette kulturgapet som ligger mellom den litt mørke, innestengte, men kjøreglade og presis norske familiebilen og over til den mer sosialt inkluderende og livsglade franske stilen - men hvor selve bilen i bilen knapt er tilstede lenger.

Se alle Citroëntester her!

HØYKANTET UTVENDIG: C3 Picasso er kortere enn en Golf, men oppleves minst like stor inni.
HØYKANTET UTVENDIG: C3 Picasso er kortere enn en Golf, men oppleves minst like stor inni. Foto: Haakon Førde

[email protected]

FAMILIEVENNLIG: Stue på hjul - eller hjul i stua.
FAMILIEVENNLIG: Stue på hjul - eller hjul i stua. Foto: Citroen

Denne saken ble første gang publisert 04/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også