Porsche har lang tradisjon med Targamodeller, og nå er også den ansiktsløftede utgaven av 911 klar i Targa-utgave. Som før har bilen et 1,54 kvadratmeter stort glasstak og -bakrute, som er delt i to. Den fremre delen, på 0,45 m2, kan skyves bakover og under bakruta med et knappetrykk. Og på sju sekunder har man dermed en stor åpning over setene, mye større enn om bilen hadde hatt en konvensjonell takluke.

Under glasstaket har bilen fått en solskygge, som åpnes og lukkes med el-motorer og som kan brukes uavhengig av om glasstaket er skjøvet bakover eller ei.

911 Targa kommer i to varianter. Targa 4 har den oppgraderte 3,6-litersboxeren med 345 hk, den gjør 0-100 km/t på 5,2 sekunder og fortsetter til den når 284 km/t. Targa 4S har den nypussede 3,8-litersboxersekseren på 385 hk, som klarer 297 km/t og gjør 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Begge kan leveres med Porsches nye dobbeltclutch-halvautomatgirkasse, noe som reduserer 0-100-tidene med 0,2 sekunder. De oppdaterte motorene har markant lavere forbruk enn forgjengerne, samtidig som de yter mer.

Begge utgavene har firehjulstrekk, og bruker Porsches oppdaterte system for kraftoverføring. En elektronisk kontrollert flerplateclutch fordeler automatisk krefter til forhjulene når det trengs, noe som både skal bidra til underholdende og trygge kjøreegenskaper.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!