Sébastien Loeb er intervjuet over fire sider i Vi Menn Bils "Rally Spesial" (i salg denne uken). Og det er her han sår tvil om rally er med i hans fremtidige satsing på bilsport.

I år kan han ta sin sjette VM-tittel. Samtidig som kontrakten med Citroën Sport løper ut. Teamsjef Quesnel, som i dag er sjef både for Citroën Sport og Peugeot Sport, har bekreftet at teamet fortsetter sin satsing i rally. Og at Loeb er med i fremtidsplanene.

Men det spørs altså om rally er med i Loebs fremtidsplaner, selv om han i dag gir uttrykk for at han ikke lenger er så skeptisk til et nytt reglement (fra 2010) med WRC-biler basert på Super 2000-biler.

Les også:

Her er bilen til Petter Solberg

Racing?

Det som derimot kan friste, er racing. De fleste kjenner til at han har to opptredener på Le Mans bak seg. I 2006 endte teamet hans sogar på andreplass totalt, i en Pescarolo-Judd. Da han testet en Peugeot 908 HDi FAP på Paul Ricard, var han bare drøye sekundet bak sportsvognesset Stéphane Sarrazins beste rundetid. Det er oppsiktsvekkende raskt!

Også da Loeb (www.sebastienloeb.com) fikk en dag i en Formel 1-bil som bonus for fjorårets VM-tittel, sjokkerte han med raske rundetider. Det er ingen tvil om mannen er et universaltalent som kappkjører.

Og det er heller ingen tvil om at han kan forsvinne til baneracing - fortrinnsvis til sportsvognracing - etter årets sesong i WRC.

- Vil ikke ha noe gratis

- Jeg skal gjøre noen flere tester med Peugeot. Er jeg like rask som fabrikkskjørerne, kan det være interessant. Men satser jeg på det, er det fordi jeg er like god som de beste, og ikke fordi jeg får noe gratis fordi jeg heter Sebastién Loeb.

- Hva med rally raid? Franskmenn har jo sterke tradisjoner i Dakar.

- Det jeg liker med bilsport er den tekniske utfordringen, det å kjøre på grensen, finne gode linjer, bremse sent. Rally raid er for uforutsigbart. Det er så mange andre ting enn dine egne kjøreferdigheter som kan ødelegge løpet.

Les også:

Loeb lynrask i Formel-1

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!