Kort sagt:

+ Lett å bruke

+ Lett å se på

+ Avanserte kjøreinstruksjoner

+ Trafikkmeldinger

+ Mange funksjoner


- Trafikkmeldingene fungerer bare delvis

- Kabelsalat

Å kjøre bil i Tyskland er en flott opplevelse. Infrastrukturen for biler er imponerende. Men det er også mange biler der, kombinert med en god del strekninger med høye hastigheter. Da går det galt fra tid til annen. Og resultatet blir endeløse køer.

Da er det kjekt å sitte i en bil med navigasjon, som tar imot TMC-signaler - altså trafikkmeldinger - og varsler at "sju kilometer lenger fram er det to kilometer med kø, og det kan være lurt å ta av til høyre om tre kilometer og så kjøre en annen vei fram til målet, i stedet for å måtte stå der og trøkke i et par timer".

Endelig trafikkmeldinger på GPS!

Les om Destia Traffic på deres egne hjemmesider.

Slike trafikkmeldinger har reddet undertegnede fra å miste flyet noen ganger. Men TMC har ikke vært tilgjengelig i Norge - inntil nå. Destia Traffic, et finsk selskap, har begynt med trafikkmeldinger her i landet.

Disse er riktignok kryptert, så du må bruke utstyr som er mottakelig for Destia-signalene for at det skal fungere. I skrivende stund er det kun noen Garmin- og TomTom-enheter som er kompatible med Destia-systemet, pluss noen få integrerte bil-navigasjonssystemer.

Les også:

=

Lettbrukt på langtest

Garmin Nüvi 765T har vært testet i flere testbiler over flere tusen kilometer, både i store byer, langt ute på landet, oppe i de dype daler og over fjell.

Den har en fin 4,3-tommers skjerm, og den er svært brukervennlig. Menyene er både intuitive og enkle å lære seg. Dessuten er det enkelt å svinge innom en busslomme for å forandre på reisemål, reiserute eller noe annet; endringsmulighetene er mange, gode og raske. Og den antatte tidsbruken for kjøreruten stemte som oftest svært godt.

Alt du vil vite om tur-GPS

For å ta imot Destia-trafikkmeldingene kreves en ekstern antenne. På Garmin Nüvi 765T henger en stubb av denne sammen med strømkabelen, og antenneledningen festes til ruta med et par små sugepropper.

Holderen er aktiv, altså kobles strøm- og antennekablene inn i holderen til GPS-enheten i stedet for inn i selve GPS-en. Det er praktisk at man slipper å huske på en løs antenneledning, men på den annen side gjør integreringen med strømkabelen det vanskelig å feste TMC-antennen til ruta på en diskret måte.

For her blir det uansett kabelsalat, og det blir lett forstyrrende for passasjeren. Ikke ser det pent ut, heller.

Men den aktive holderen gjør det også enkelt å ta ut GPS-en når du parkerer. Med en gang du skrur av tenningen så enheten mister strømtilførselen, spør Nüvi 765T om den skal forbli på. Om ikke skrur den seg automatisk av.

Slik blir de nye, topografiske GPS-kartene:

Nüvi 765T bruker også kartdataene til å vise fartsgrenser, og så lenge kartene er oppdatert, er dette nyttig. Men når kart og virkelighet relativt ofte - særlig ute i distriktene - ikke stemmer overens, blir det mer en slags nødhjelpsfunksjon man ikke helt kan stole på.

Azentek Smart Mirror - GPS i bakspeilet

=

Fungerer godt.

I praksis fungerer Nüvi 765T godt. Og Destia Traffic TMC fungerer delvis. GPS-ens kartdata var ikke helt oppdatert - den forsøkte om lag annenhver dag å sende meg inn på en vei som ble omgjort til gangvei for rundt femten år siden, og som er fysisk sperret for noe større enn en sykkel.

Noen ganger kom kjøreanvisningene litt i seineste laget. Dessuten er det alltid mer nyttig å få vite hvor man skal kjøre ut av rundkjøringen i god tid, i stedet for å bare få høre den alltid unødvendige "kjør inn i rundkjøringen" når det som regel likevel er det eneste mulige alternativet.

Vi liker imidlertid at Garminen gir beskjed om hvilken vei vi skal inn på, ikke bare "kjør inn på motorvei".

Alt om teknologi finner du her

Nüvi 765T var dessuten stabil i hele testperioden, med et eneste unntak. Undertegnede skulle - som så mange ganger før - legge inn et via-punkt, og da låste alt seg. Det hjalp ikke engang å skru den av og på igjen. Men plutselig, etter noen minutters dvale, reagerte enheten perfekt igjen.

.Fungerer delvis

Destia Traffic sier selv at systemet for trafikkmeldinger skal bli bedre utover i 2009. Det håper vi. I utgangspunktet skal TMC varsle om ulykker, køer, store veiarbeider og andre ting som påvirker trafikkflyten.

Det skal også varsles dersom været plutselig endres, så det brått blir svært glatt, mye vind eller slikt.

I testperioden, sen høst og tidlig vinter 2008, var det ikke mye informasjon å få. Og det lille som kom, var ikke alltid helt riktig, eller særlig relevant.

På et sted langs den daglige kjøreturen til jobben passerte undertegnede en sidevei, og der inne var det veiarbeid. Altså ikke noe som påvirket min kjørerute i hele tatt.

Dag etter dag gikk, og Nüvi 765T sa ikke noe. Før den plutselig en morgen varslet om veiarbeid - på "min" vei.

Det var ubegrunnet - veiarbeidet hadde ikke flyttet seg. Og senere på dagen, da jeg passerte det samme stedet, fikk jeg ingen melding. Ikke noen andre dager, heller.

Men en mil lenger bort, der det faktisk var veiarbeid i en fjortendagersperiode, med innsnevring, køer, full stopp i perioder og generell stor innvirkning på trafikkflyten, kom det ikke en eneste beskjed om noe som helst.

Slik sikrer du barn i bil. Se også de fem vanligste feilene!

=

Endringer i føreforholdene, slik det er så mye av når vinteren begynner å sette seg, kom det heller aldri noen beskjeder om. På tross av at alle radiokanalenes trafikkmeldinger kunne melde om at det nå var skrekkelig glatt på visse strekninger.

For eksempel da veien mellom Dagali og Geilo plutselig skiftet fra snøføre til is med vann på, og underkjølt regn datt ned fra himmelen, fikk vi ikke vite noe som helst fra Destia Traffic.

Et annet, særnorsk problem med trafikkmeldinger, er at vi ofte ikke har noe valg hva kjørerute angår. Særlig gjelder dette innfartsveiene til Oslo. Slikt er greiere i Tyskland, for eksempel, der det ofte går flere parallelle veier som kan brukes til avlastning dersom noe skjer.

Vi håper Destia Traffic får ordentlig orden på trafikkmeldingene i nær fremtid, for slik det er nå - mot slutten av 2008 - gir det i våre øyne ingen som helst mening.

Proppet med funksjoner

Garmin Nüvi 765T har i tillegg en rekke avanserte funksjoner som heller ikke gir særlig mening i en bil. Bildeframviser ser vi ikke nytten av. Ei heller muligheten for 3D-visning av kjente byggverk. De er bare forstyrrende.

Men filhjelperen, som viser deg hvilken av de fire kjørefeltene du skal holde for å treffe riktig avkjørsel på motorveien, kan være praktisk. Men dette fungerer bare ytterst få steder i de aller største byene.

Dessuten burde den strengt tatt bedt alle om å holde høyre felt som grunninnstilling - altfor mange ligger som propper i venstre felt. For venstre felt er og blir et forbikjøringsfelt!

Bluetooth-tilkobling, så du kan bruke GPS-en som håndfri, er praktisk. Men lyden blir jo bedre om du har en dings i øret i stedet. Hva vi skal med mulighet for å laste inn geotaggede bilder og navigere direkte til stedet på bildet, har vi imidlertid ingen formening om.

=

Les hele saken
Vi kårer familiefavorittene. Finn den perfekte familiebilen i din prisklasse her!

">

Spesifikasjoner

Produsent Garmin
Pris 3500

Konklusjon

Dersom det blir orden på Destia Traffic-meldingene, begynner Garmin Nüvi 765T virkelig å gi mening her i landet. Den er fortsatt ikke en perfekt GPS-enhet, men har så mange tilleggsfunksjoner, den er så brukervennlig og fungerer så godt at vi trygt kan anbefale den.

I skrivende stund finner vi den i nettbutikker til litt over 3500 kr.'

Vi kårer familiefavorittene. Finn den perfekte familiebilen i din prisklasse her!

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!