Konseptbilen du ser på tegningen skal vises frem på Detroit motor show i begynnelsen av januar, og er - ifølge Volvo selv - rimelig nær produksjonsmodellen utseendemessig.

S60 er den eldste modellen i Volvos modellprogram, og har ikke fått annet enn små ansiktsløftninger siden debuten i 2000. Det har vært store forandringer i Volvos designspråk de siste åtte årene, og det er helt tydelig at nye S60 vil få mye dristigere linjer enn forgjengeren.

Den store grillen og lyktene gir klare assosiasjoner til Volvos nye kompakt-SUV XC60, og viser at de er villige til å satse på spenstigere linjer enn tidligere.

Les også:

Volvoer til de minste

Volvo sier opp 3300

Volvos trygge mellomting

=

VASKEVENNLIG: Hvis interiøret på produksjonsbilen blir som dette, vil vi ikke ha ansvaret for å holde det rent...

Volvo glemte å lukke døra!

Det er ikke bare Volvo selv som sier at det er slik produksjonsbilen kommer til å se ut. Svenske auto motor & sport var på besøk hos Volvo i Göteborg tidligere i år, hvor glemske Volvo-ansatte hadde latt porten til garasjen hvor nye S60 var parkert stå åpen. Dermed kunne redaktøren i bladet ta bilen nærmere i øyensyn, og han kan nå fortelle at skissen ikke er langt fra virkeligheten.

Nye S60 skal visstnok bli mer kompakt enn forgjengeren - for å ikke blande seg inn i markedet til storebror S80. Den nye modellen skal derimot konkurrere mot de mindre, tyske premiumbilene som Audi A4 og BMW 3-serie.

Skal S40 vrakes?

Dagens S60 er sedan-versjonen av forrige generasjon V70, men nå har S80 tatt over denne jobben. Det spekuleres derfor i om neste generasjon V50 vil bli en stasjonsvognutgave av nye S60, og at S40 dermed vil bli vraket.

Bilen er såpass langt unna at man ikke kan si så veldig mye sikkert, men angående motoralternativer er vi rimelig sikre på at den vil få et bredt utvalg av både diesel- og bensinmotorer. Kanskje vil vi også få se en ny R-versjon i fremtiden?

Se alle våre Volvo-tester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!