Jeg ville ikke vurdert noen av dem uten at du legger til de tusenlappene som er nødvendig for å få antiskrenssystem

Nye biler har garanti. Ofte for både tre, fem og syv år fram i tid. Så er du lei av eskalerende bilholdsregninger på din halvgamle stasjonsvogn eller SUV?

Da kan det være penger og sjelefred å hente i å snobbe ned.

Kjøp nybil på nett!

Basisbilen

En bil fra nedre del av prislistene, med standard utstyr og lite luksus, gjør nemlig fortsatt en utmerket jobb som transportmiddel.

- Hva med bruktverdien da, spør skeptikerne. Det er et poeng, men ikke stort.

En utstyrsribbet basisbil vil riktignok være vanskeligere å selge enn en godt utstyrt bil, men det er fortsatt ikke mulig å tjene penger på ekstrautstyr i bil. Verdifallet i basisbilen vil være lavere enn hva det koster å legge til ekstrautstyr.

Les om skrotbil til 1,5 mill

Forsake hva da?

Status selvsagt. Men bare så enkle triks som å nøye seg med manuelle vindusheiser, alminnelig nøkkel, standard musikkanlegg, stoffseter etc. sparer deg for tusener.

Det samme gjelder om du nøyer deg med tre dører i stedet for fem, dropper metalliclakk og klimaanlegg. Men tenk nøye over det siste - avkjølt kupéluft kan vurderes dersom du for eksempel kjører mye bil i storbyer i juli-august.

Det du IKKE skal droppe, er såkalt antiskrenssystem eller antisladd, ofte betegnet med bokstavene ESP. Du bør også studere om basisutgaven har tilstrekkelig med kollisjonsputer.

6000-7000 kroner i tillegg

Vår liste viser de 10 beste alternativene i småbilklassen som koster under 140.000 kroner. Faktisk kommer du ned til 119 900 kroner - for en fin liten Picanto fra Kia.

Riktig nok må du da dessverre regne med 6-7000 kroner i klargjøring og registrering, men det gjelder også de øvrig.

NB! Fra listen har vi fjernet to modeller: Citi-Jet6, som er en elbil med begrenset bruksområde, og dessuten registreres som motorsykkel. Dessuten har vi fjernet Smart ForTwo, som diskvalifiserer seg med sine to sitteplasser.

De klikkbare bilnavnene i tabellen leder deg til tester eller prøvekjøringer.

NY MODELL: Ford Ka er en helt ny bil, og mange vil nok si at den er penest i dette selskapet. © Foto: Petter Handeland

Bilmodell (alle bensinmotor)

Sylindre

/ccm

kW/hk

Lengde

Vekt

Forbruk

CO2/km

Listepris

Kia Picanto 1,0 LX 61hk

4/999

44/61

350

861

0,52

123

119 900

Peugeot 107 1,0 68 hk Urban

3/998

50/68

343

800

0,46

109

122 900

Citroën C1 1,0i X

3/998

50/68

344

800

0,46

109

123 200

Chevrolet Matiz SE ABS AC

3/796

38/51

350

775

0,52

123

123 900

Toyota Aygo 1,0 3-d

3/998

50/68

341

790

0,46

109

128 900

Opel Agila 1,0 Advantage

3/996

48/65

374

975

0,50

120

129 900

Ford Ka

4/1242

50/69

362

887

0,51

119

130 500

Fiat Panda 1,2 8V Dynamic

4/1242

44/60

353

1055

0,56

133

139 900

Mitsubishi Colt 1,1 Inform

3/1124

55/75

381

930

0.55

130

139 900

Hyundai i10 1,1 GLS Comf.

4/1086

48/65

357

925

0,50

119

139 950

* Priser og data fra OFV og importør, merk at priser er uten frakt og registreringsomkostninger på ca. 6-7000 kroner i Oslo-området.

BILLIG BIL: Helt ny bil - nærmere enn du tror? Her Toyota Aygo.=

BILLIG BIL: Helt ny bil - nærmere enn du tror? Her Toyota Aygo. © Kjell Magne Aalbergsjø

Testsjefens favoritter

- Ingen av dem uten ESP, nesten roper Kjell Magne Aalbergsjø gjennom lokalene. Klikk Motors testsjef rister på hodet over denne listen og kaller det for lokkepriser.

- De billigste modellene på prislistene er skapt for å lokke kundene inn i butikkene, før forhandlerne forklarer deg om ekstrautstyret du må ha. På større biler er riktignok nødvendig utstyr ofte inkludert også i lokkeprisbilen, men ikke i denne klassen.

- Jeg ville ikke vurdert noen av dem uten at du legger til de 5000 til 15.000 kronene som er nødvendig for å få antiskrenssystem.

To trillingbiler

Når Aalbergsjø kommer til hektene, er det likevel to biler fra trioen Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo som peker seg ut. Dette er som man kanskje vet mer eller mindre samme bil, men med forskjellige logoer på.

Alle tre yter 50 hester fra den tresylindrede bensinmotoren med 1 liter slagvolum. Det resulterer i et forbruk på meget beskjedne 0,46 liter per mil ved blandet kjøring, og derfor meget snille 109 gram CO2 per kilometer.

Ingen av dem har ESP som standardutstyr. 107 og Aygo kan imidlertid leveres med ESP, mens C1 ikke kan det (ifølge importørens nettsider).

Aygo og 107 er favoritter

Peugeoten er billigst, mens Toyota forlanger ytterligere 5000 kroner for sin gode merkevare.

- Står du imidlertid i valget mellom en av disse to, kan det være vel så viktig å vurdere tilgjengeligheten og servicen hos din forhandler som avgjørende kjøpsargument, avslutter Aalbergsjø.

OBS! Toyota Aygo og Peugeot 107 (og C1) har kun fire sitteplasser. De øvrige har fem.

Les også:

Se alle våre biltester her

Tid for billig motorsykkel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!