Ifølge autobloggreen, et amerikansk nettsted som følger det som lett misvisende kalles miljøbiler og tilhørende emner, er dette bilder av nye Chevrolet Volt. Bilen ventes vist for publikum når GM feirer 100 år som bilprodusent senere denne måneden.

Toppsjefer avbildet

Personene som mer eller mindre skjuler bilen (i bildekarusellen over) er diverse sjefer i konsernet, herr Tony Posawatz, herr Bob Lutz og herr Andrew Farah. Og når vi i forsideingressen kaller den mange ganger viktigere enn Think, så er det fordi det enorme GM-konsernet nettopp har det som skal til for at elbilen - som strengt tatt bør kalles en plug-in-hybrid - skal bli masseprodusert i ordets rette forstand.

Plug-in-hybrider skiller seg fra rene elbiler ved at de i tillegg til å lades opp via stikkontakt også har en hjelpemotor drevet av vanlig brennstoff som både kan bidra til å lade batteriet - eller til å drive bilen dersom du skulle gå tom for strøm. På Volt er det snakk om en motor som ikke driver bilen, men som lader batteriene. Og rekkevidde på litium-ione batteriene uten ekstrahjelp er i følge GM for tiden (det blir nok stadig bedre) 64 km.

Om du ikke insistere på at elbiler skal være småbiler, da. Les om Tata.

Tøffere før

Men vi kan vel også trygt si at den ikke er fullt så spennende som den versjonen de presenterte på Frankfurtmessen for under et år siden? Men slik er livet for alle typer biler; tøffe som konsepter, mer alminnelig når de kommer i salg.

Ifølge autobloggreen.com er Volt ventet som 2011-modell. Etter amerikansk modellårstandard betyr det at den er på markedet sommeren 2010. Det er ikke mer enn to år til. Er dere engstelige, Think?

LES OGSÅ gode elbilsaker i margen oppe til høyre.

© © 2006 General Motors

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!