GMs levende bilmerker

  • Buick
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Daewoo
  • GMC
  • Holden
  • Hummer
  • Opel
  • Pontiac
  • Saab
  • Saturn
  • Vauxhall

GM er verdens nest største bilkonsern, etter Toyota, og i stallen har de merker som Chevrolet, Opel, Saab og Hummer. Den siste tiden har det gått trått for den amerikanske kjempen, og de har slitt med store underskudd.

Grunnene til dette er mange, men de viktigste kan sies å være økonomisk nedgang og høye bensinpriser. Mange av de tradisjonelle amerikanske bilene, som for eksempel pick-upene har sett en voldsom nedgang i USA, som er GMs desisdert største marked.

Les også:

Konkurs truer bilgiganter

Howdy, jag är svensk

Selv om det ikke går så bra nå, er det store muligheter for at amerikanske myndigheter vil gjøre mye for å holde gigantselskapet flytende. GM sysselsetter nemlig over 300.000 mennesker, og det er ikke et selskap man vil miste.

På hundreårsdagen har General Motors bestemt seg for å se fremover, og prøve å glemme de dårlige tidene de er midt i nå.

Les om Chevrolet Volt her

GJENOPPLIVET IKON: Chevrolet Camaro er et ikon, som nylig har blitt gjenopplivet. Her er en 1968-modell. © Foto: Arkiv

SIVIL HUMMER: Den sivile delen av Hummer er eid av GM. Her representert med en fjellgeit alias Hummer H2. © Foto: Arkiv

GMs tidligere merker

  • Acadian (1962-1971, Canada)
  • Asüna (1993, Canada)
  • Beaumont (1966-1969, Canada)
  • Bedford Vehicles (1930-1987)
  • Elmore (1909-1912)
  • Envoy (1960-1970, Canada)
  • Geo (1989-1997)
  • LaSalle (1927-1940)
  • Marquette (1930)
  • Oakland (1907-1931)
  • Oldsmobile (1897-2004)
  • Rapid Truck (1909-1912)
  • Reliance Truck (1909-1912)
  • Statesman (1971-1984, Australia)
  • Viking (1929-1931)

Stolt historie

Det har rullet ut haugevis av ikoner i alle klasser fra GMs fabrikker siden oppstarten i 1908. Corvette, Camaro, Firebird, Hummer H2, Bel Air og DeVille er bare noen av modellene som er verdenskjente av forskjellige grunner.

GM ble - ikke overraskende siden de fyller 100 år i år - grunnlagt i 1908, men enkelte av merkene har en historie som strekker seg enda lenger tilbake. Oldsmobile, som ble lagt ned i 2004, har historie helt tilbake til 1897. Av de gjenlevende merkene er det Cadillac som er eldst, med sine 106 år.

I mange år var amerikanske biler selve symbolet på status og kjøpekraft, og bilene fra andre siden av dammen var som regel teknologisk overlegne de europeiske. De siste tiårene har imidlertid trenden snudd, og mens vi har fått lettere biler, med mindre og mer effektive motorer, har amerikanerne holdt seg til sine V8ere og 70-tallsfjæring.

INGEN HALEFINNER: En Cadillac Coupe DeVille fra 1949. Dette var før den store ""halefinneperioden"" på slutten av 50-tallet. © Foto: Arkiv

Mer moderne

De siste årene har USA kommet tilbake. Nå har de bevist - med Corvette ZR1 og Viper ACR - at de kan bygge biler som hamler opp med de europeiske rundt en bane.

Designmessig har de også hevdet seg godt de siste årene, og det har de gjort ved å hente inspirasjon fra storhetstiden på 60- og 70-tallet. Nye versjoner av muskelbiler som Charger, Mustang og Challenger er moderne tolkninger av noen av USAs største klassikere.

GM satser ikke bare på å gjenopplive gamle klassikere heller. Planen for hundreårsdagen er å se fremover, og de har allerede vist at de har evnen til å tenke nytt.

Chevrolet Volt er en ny type hybrid, som går på strøm så lenge den kan, før en bensinmotor tar over mot slutten av de lange turene.

Kanskje er det biler som dette som skal dra GM opp av bølgedalen, og videre inn i 100 nye år?

GM overfører bursdagsselskapet direkte fra sitt hovedkvarter i Detroit fra kl. 14.30 norsk tid. Der vil de presentere sine planer for fremtiden, og kanskje vil vi også få noen overraskelser fra GM-sjefene.

Klikk her for å se GMs direktesendte bursdagsfeiring

RASK SUPERBIL: Corvette ZR1 er en av verdens heftigste superbiler, som har den nest raskeste rundetiden rundt Nordsløyfa på Nürbrugring. © Foto: Arkiv

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!