De tre megakonsernene, som alle har holdt på siden begynnelsen av 1900-tallet, er nå på vei mot stupet i voldsom fart, melder CNNMoney.com.

Ford og GM la i forrige uke fram ferske - og lite oppmuntrende - kvartalsrapporter. Her opplyses det om negative nettoresultat på henholdsvis 8,7 og 15,5 milliarder dollar, noe som tilsvarer 47 og 85 milliarder kroner.

Chrysler er nå eid av private investorer, og offentliggjør dermed ikke kvartalsrapportene sine. Det er likevel ingen grunn til å tro at det ser lysere ut der i gården. Spesielt med tanke på at USA er Chryslers desidert viktigste marked..

- Klokka tikker definitivt, sier David Cole, sjefen hos Center of Automotive Research til CNN Money. - Risikoen er helt klart til stede. Ingen er trygge.

For store biler

Det største problemet til den amerikanske bilindustrien nå om dagen er typen biler de leverer. De har tidligere livnært seg på store pickuper og SUV-er med bensinmotorer på størrelse med Color Lines, men ettersom bensinprisen i USA har tredoblet seg de siste tre årene, har også amerikanerne blitt opptatt av bensinforbruk.

Alle produsentene utvikler nå mindre biler, men som kjent tar det lang tid å bygge en ny bil fra bunnen av. I mellomtiden blir de amerikanske selskapene nødt til å kutte kostnader og prøve å holde hodet over vannet.

Brannslukking

Alle de tre bilprodusentene nekter selvfølgelig for at det er en risiko for konkurs. Reene Rashid-Merem, talskvinne hos GM, uttalte i juli at de kutter kostnader og aksjeutbytte, samtidig som de kvitter seg med verdier.

Om dette er nok, er en annen sak. Ifølge CNN har GM 26 milliarder dollar tilgjengelig etter 2. kvartal, noe som er en hel del. Men tar man med i beregningen at de har brukt 3 milliarder kun i dette kvartalet, samtidig som salget fortsetter å stupe, ser det helt klart mørkt ut.

Ekspertene mener at selv om de tre store sitter med store pengereserver, er de avhengige av å begynne å tjene penger igjen i løpet av et års tid for ikke å bukke under.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!