Genial tysker

Mercedes gjør et par smarte trekk som skal få amerikanerne til å heve øyebryn. GL420 har hovedrollen.

Foto: dv
Sist oppdatert

SE ALLE NYHETENE FRA DETROIT HER

Virker, virker ikke
Mercedes lanserte GL-klassen i Detroit i januar 2006, og det var ikke uventet at det skjedde nettopp her. Nå, i 2007, kommer altså det som skal bli oppfølgeren. Med denne store V8'eren under panseret, og Bluetec teknologi til å hjelpe med utslippene, kommer det resultatet man trenger her borte. Sinnssyk kraft, og dobbeltmoralsk utslippsnivå.

For det første, maskinen er et kraftverk som leverer tett på 300hk (290), og den leverer et dreiemoment på 700Nm, om nødvendig. OK, men hva med forbruket? Jo, bilen skal gå på så lite som 0,98 liter drivstoff pr. mil. Her kommer dobbeltmoralen inn, for hvem lurer hvem.

Hva blir budskapet?
De som kjøper en bil med 290 hestekrefter kjører aldri bilen på en måte som gjør at den bruker 0,98 liter drivstoff. At bilen er i stand til å gjøre det er en helt annen sak, og at Bluetec er en genial teknisk oppfinnelse er det liten tvil om. Men å bruke 290hk, 700Nm, og 0,98 l/mil i samme salgsannonse burde ikke være lov. Heldigvis har vi ikke sett det ennå, men tro meg, den annonsen kommer.

Bluetec kan enkelt forklares som et modulært system for utslippskontroll. Det er først og fremst en kombinasjon av en katalysator og et partikkelfilter. En senere versjon av dette inkluderer også et additiv, som senker forbrenningstemperaturen på partikler, og som konverterer 80% av NOx utslippet til det Mercedes kaller harmløs nitrogen og vann.

Systemet er utvilsomt godt, og nå sies det at både VW og Audi skal benytte seg av samme system i framtiden.

Denne saken ble første gang publisert 04/01 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også