Miljø, miljø, miljø

Grønne verdier står i hodet på alle bilprodusentene under Frankfurt Motor Show.

Messens store fokus er det samme som ved forrige store bilutstilling, nemlig miljø. Foto: Fred Magne Skillebæk
Messens store fokus er det samme som ved forrige store bilutstilling, nemlig miljø. Foto: Fred Magne Skillebæk
Sist oppdatert

Når messen åpner dørene, så er det lanseringstid for over 80 verdensnyheter. Ikke alle er like spennende, men mange er det. Messens store fokus er det samme som ved forrige store bilutstilling, nemlig miljø. Det dreier seg om miljø, miljø, og miljø. Små lette biler strikkmotor, litt større biler med hybrid, pluss noen store biler, som ingen egentlig våger snakke om. Sportsbilene lever sitt eget liv, og har sin kundekrets, uansett hva utslippet måtte være. De bor det litt Petter Stordalen i, du vet han som kjører fet Mercedes med stor motor til et arrangement for å predike Think sin plass i samfunnet som det miljøvennlige alternativet.

Alle nyhetene fra Frankfurt

Her kommer en kavalkade over noe av det som vises på bilmessen i Frankfurt, og det bare etter første dag.

Mercedes C-Klasse Touring
Stasjonsvognen av nye C-Klasse er endelig født. Bilen har et typisk Mercedes design, men med et relativt stort bagasjerom har den vokst betydelig. Igjen vil nok C-Klasse bli et hyppig syn med taxiskilt på taket.
Mercedes - Se bildene

Kia ProCeed
Importøren forteller at bilen skal lanseres med en 2-liter 140-hesters dieselmotor. De lekre linjene stadfester at den koreanske bilprodusenten er ferdig med å lage kjedelig design. Bilen er utviklet og produsert i Europa for Europeere. Den er lavere, bredere, og skal ha ennå bedre kjøreegenskaper enn firedørsversjonen. En heftig maskin som gir litt GTI-følelse står på ønskelisten.
Kia ProCeed - Se bildene

Dodge Journey
Bilen skal konkurrere med blant andre Ford S-Max. Under panseret sitter det en 2-liters VW-diesel på 140 hk, som dessverre er gammeldags allerede i dag, for ikke å snakke om når bilen kommer på markedet i Norge om et år. Noe av motorens dårlige karakteristikk kan kanskje oppveies med en Getrag-kasse med dobbelt klutsj og lite nykker. God plass og mange seter er nøkkelord. I tillegg snakkes det om alternativt firehjulsdrift.
Dodge Journey - Se bildene

Citroën C5-Airspace
Vi har omtalt bilen tidligere, og da som en av de lekreste bilene som er vist på lenge. C5-Airspace er en konseptbil som viser hvordan en C5 kan bli, dersom man lager kabriolet av den. At den kommer er helt sikkert, og slik den ser ut her i Frankfurt, så nærmer dette seg produksjon i god fart.
Citroën C5-Airspace - Se bildene

Mazda 6
Når den nye Mazda 6 kommer til Norge i november, så blir det til en pris som skal være hyggelig i forhold til bil og utstyr. Dette forteller Marina Bakkum fra den norske Mazda-importøren. Hovedvekten av salget blir 1,8-literen og 2-literen, slik vi kjenner de i dag. 2-liters dieselen er selvfølgelig også med videre fra forrige modell. En 6-trinns automatkasse er nå også på plass.

Bilen er bedre støydempet, redusert 35 kg i vekt, har mer utstyr, og ser unektelig langt friskere ut. Også innvendig ser ting bedre ut, med et sporty design i ren zoom-zoom ånd. Priser er foreløpig ikke kjent.
Mazda 6 - Se bildene

Nissan C+C
Å kalle en ny bil for Colour + Consept er vel å herme etter VW Golf Colour Consept, men der stopper heldigvis likheten. Den lille tassen er basert på Nissan Micra, og er et konsept på hvordan denne kan bli som en toseter med elektrisk nedfellbart ståltak. Å leke med farger er noe man kan tillate seg på en konseptbil, men jeg er ikke overbevist om at "Liquid Gold" blir en slager. At toseters småbiler kan slå an ser vi jo blant annet på Mazda MX-5, uten sammenligning for øvrig.
Nissan C+C - Se bildene

Ford Verve
Vi har sagt det meste om Verve tidligere, men må medgi at den ser ennå bedre ut i virkeligheten. Når den står ved siden av en Focus ser den også stor ut, faktisk større enn en Focus. Dette til tross for at den skal erstatte Fiesta. Stefan Lamm, sjefsdesigner. Sier at de har forsøkt å lage en bil som viderefører tankegang fra S-Max og Mondeo. Dersom resultatet blir like godt på veien også, så er dette en bil å regne med for framtiden.
Ford Verve - Se bildene

Ford Focus
Med deres "kinetic design" på de nye bilene var det på tide med en oppfriskning på Focus også. Hvorvidt det var nødvendig er en annen ting. Nytt er også en 1,6 liters TDCi dieselmotor som slipper ut 120 g/km. Dette gjør at Focus med dette motoralternativet er å definere som en miljøbil, selv om uttrykket ikke er akseptert av forbrukermyndighetene. En ny girkasse er også å få, en 6-trinns kasse med dobbeltklutsj. PowerShift har Ford valgt å kalle sin versjon av denne etter hvert kjente teknikken. Nytt er også dekktrykksmåler, 230-Volts uttak, LED baklys, pluss noen mindre detaljer.
Ford Focus - Se bildene

Ford Kuga
I nesten produksjonsklar versjon viste Ford også fram Kuga, bilen Ford skulle hatt for minst fem år siden. Bilen har et nydelig design, framstår som en bil i nyeste Ford-slekta, og hadde stått i min egen garasje om den hadde vært på markedet. Dessverre må vi vente til våren 2008 før den lanseres. Hvorvidt navnet blir Kuga eller X-Max strides de lærde om, men det forundrer ikke om Kuga blir stående. Med Fords mange og gode motoralternativer vil du garantert finne en som passer deg, men foreløpig fortelles det bare at den i det minste blir å få med 2-literen på 136 hk. Prisbildet er ukjent.
Ford Kuga - Se bildene

Subaru WRC-konsept
Petter Solberg lanserte selv sin egen konseptbil av den nye rallybilen han skal kjøre neste år. Dessverre må han vente noen løp ut i året før han kan ta den i bruk, men testing starter hvert øyeblikk. I likhet med flere andre i WRC-sirkuset er han nå på plass med en hatchback, ikke en sedan. Petter har hatt alvorstyngede møter med høye herrer i Subaru-systemet for å forsikre seg om at alle mener alvor med satsingen. Om bilen kan gi resultater gjenstår å se.
Subaru WRC-konsept - Se bildene

Aston Martin DBS
Aston Martin hadde selvfølgelig med seg en dårlig skjult nyhet, DBS. Vi Menn har beskrevet bilen tidligere, men det betyr ikke at det er et kjedelig syn. Vi ser den gjerne igjen, og igjen& Aston Martin spiller da heller ikke på ukjente strenger, for den ene av bilene deres er den andre lik. SÅ også her. Les egen sak.
Aston Martin DBS - Se bildene

Audi RS6
Jo da, det er selvfølgelig duket for en kraftpluggversjon av Audi A6. RS6 tilbyr 580 hk for den som har mot, evne, og råd til å kjøpe et slikt leketøy. Se livebildene her, og les egen sak.
Audi RS6 - Se bildene

Audi A4
Audi A4 ble vist kvelden før åpningsdagen, og ble som ventet svært forutsigbar. Bilen kan lettest beskrives som en A5 med fire dører, men det er ingen dårlig kombinasjon. Les egen sak.
Audi A4 - Se bildene

Citroën Cactus
Bilen har en akselavstand på 2,8 meter, har en dieselhybrid under panseret, og veier kun 1180 kg. Dette er inklusiv batteripakken til eldriften. Det meste av teknologien i bilen er kjent, og således kan Citroën nesten bare sette bilen i produksjon. Hvorvidt designen er smakfull eller ei må du bedømme selv.
Citroën Cactus - Se bildene

Hummer brannbil
Dette er selvfølgelig bare en kuriositet, men Hummer har tatt med seg en brannbil av det amerikanske slaget til Frankfurt. Dette for å vise at nytteeffekten av så stor bil kan være så mangt. Samtidig er det betenkelig at dette kjøper folk for å bruke til ordinær transport av familien. Overkill? Nei da, bare amerikansk.

Hjulene er i dimensjon 37x12,5x17. Men her ser det ikke stort ut i det hele tatt.
Hummer brannbil - Se bildene

Kia EcoCee'd
Basert på Pro Cee'd, som også er ny er i Frankfurt, er Eco Cee'd en bil som bare er litt mer finjustert enn sin broder. Med snill motor, litt forbedret luftmotstand, og med lavt utslipp, er dette Kia sitt foreløpige svar til de andre miljøbilene. De har likevel andre teknologier under lupen, og kjører blant annet noen prøveprosjekter ute i trafikken i Korea.
Kia EcoCee´d - Se bildene

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også